» STRONA GŁÓWNA » MENU PRZEDMIOTOWE » Obsługa klientów w poszczególnych wydziałach » Powiatowy Rzecznik Konsumentów » Ochrona konsumencka » informacje

Nietrafiony prezent "pod choinkę"



Symbol: RK

Nietrafiony prezent „pod choinkę”

 

Świąteczne prezenty nie zawsze odpowiadają gustom i zapotrzebowaniu obdarowanych. Bywa też, że po ich rozpakowaniu upragniony mikser czy narty okazują się uszkodzone. Co wtedy?

W polskim prawie nie ma przepisu, który by nakazywał przyjęcie przez sprzedawcę pełnowartościowego towaru. Nie można więc liczyć na bezproblemowy zwrot towaru ani na jego łatwą wymianę. Sklep może to zrobić, ale na zasadzie dobrej woli.

Konsumenci często sądzą, jednak mylnie, że sklepy mają obowiązek przyjęcia zwrotu nabytego towaru. Jedynym wyjściem jest umówić się ze sprzedawcą, na określony termin,
w którym przyjmie on zwracany towar albo wymieni na inny.

Coraz więcej jest jednak sprzedawców, którzy w celach marketingowych zobowiązują się do przyjmowania zwrotów towarów zgodnych z umową w określonym czasie. Informacje o takiej praktyce pojawiają się w reklamach czy w ogłoszeniach zamieszczanych przy kasach. Takie zobowiązanie podane do wiadomości jest dla sprzedawcy wiążące.

W lepszej sytuacji są obdarowani prezentami kupionymi przez internet albo w sprzedaży wysyłkowej.

Zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, jeśli nie minęło jeszcze czternaście dni od wydania prezentu, to w imieniu obdarowanego, klient może wysłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Później wystarczy wysłać prezent (jest na to kolejnych 14 dni) i oczekiwać na zwrot pieniędzy ze strony sprzedawcy. Nie trzeba się tłumaczyć ani uzasadniać swojej decyzji. Pamiętać należy jednak, iż koszty przesyłki zwrotnej do przedsiębiorcy, leżą po stronie kupującego.
W przypadku odstąpienia od umowy, uważa się ją za niezawartą.

                    

                   Reklamacja wady

 

Gdy prezent okaże się wadliwy, obdarowany może żądać naprawy towaru albo wymiany na nowy egzemplarz. Gdy nie jest możliwa naprawa albo wymiana towaru, wówczas klient ma prawo do stosownej obniżki ceny lub odstąpienia od umowy. Nie można natomiast reklamować wady prezentu, który z jej powodu został przeceniony.

Konsument ma zawsze prawo do reklamacji każdego towaru, kupionego w UE, w ciągu dwóch lat od dnia jego dostarczenia. W przypadku nieuczciwego postępowania sklepu internetowego, mającego siedzibę w innym kraju Unii Europejskiej, można o pomoc zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Inną możliwością rozstania się z nietrafionym prezentem, może być po prostu jego sprzedaż na aukcji internetowej.

 


Osoba wprowadzająca dokument: Renata Krus

Data wprowadzenia: 2015-12-17

Wyświetleń: 830

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Renata Krus, dnia: 2015-12-17
Usunięcie dokumentu: Renata Krus, dnia: 2016-07-20
Przywrócenie dokumentu: Renata Krus, dnia: 2020-01-14

« POWRÓT

WYDRUK