» STRONA GŁÓWNA » MENU PODMIOTOWE » Przeprowadzane kontrole » Kontrole wewnętrzne » Kontrole powiatowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek nadzorowanych » Rok 2006

Wystąpienie pokontrolne - Ognisko Pracy Pozaszakolnej



Symbol: SKO.0913-7/06

Tarnowskie Góry, dnia 01.06.2006r

SKO.0913-7/06

SZANOWNY PAN
mgr Jacek Pieczyk
Dyrektor Ogniska Pracy Pozaszkolnej
w Radzionkowie

 

WYSTĄPIENIE POKONTROLNE

     Na podstawie §14 ust.1-3 załącznika nr 1 do Zarządzenia Starosty Powiatu Tarnogórskiego w sprawie zasad, trybu i procedury przeprowadzania kontroli w Starostwie Powiatowym oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych (zarządzenie nr 16/2004 z dnia 10 lutego 2004 roku ze zmianami), w związku z przeprowadzoną kontrolą w Ognisku Pracy Pozaszkolnej w Radzionkowie, przesyłam Panu Dyrektorowi niniejsze wystąpienie pokontrolne.

    W wyniku kontroli, przeprowadzonej przez pracownika Wydziału Kontroli Starostwa Powiatowego w temacie: „Prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej” stwierdzono, że w okresie objętym kontrolą w kierowanej przez Pana Dyrektora placówce wystąpiły nieprawidłowości polegające na:

–   zatrudnieniu głównego księgowego na umowę o dzieło tj. niezgodnie z art. 35 ust.1 ustawy o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) i art. 2 kodeksu pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.),
–   błędnym wskazaniu w porozumieniu o rozwiązaniu umowy o pracę z główną księgową, umowy której wypowiedzenie dotyczy,
–   braku w zakładowym planie kont, kont pozabilansowych o symbolach 998 i 999 dotyczących zaangażowania wydatków budżetowych,
–   błędnym nadaniu numeru konta księgowego, kontu "Rachunek dochodów własnych",
–   nie wskazaniu w Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów finansowych osób (stanowisk) odpowiedzialnych za dokonanie kontroli poszczególnych dokumentów. Ponadto w Instrukcji nie uwzględniono czynności wykonywanych przez dyrektora jednostki,
–   nie sporządzaniu zestawienia obrotów i sald kont syntetycznych na koniec każdego okresu sprawozdawczego,
–   wskazywaniu w opisie dowodów źródłowych niewłaściwej podstawy prawnej udzielenia zamówienia publicznego,
–   nie wskazywaniu na niektórych dowodach księgowych symboli kont na których operacja została zaksięgowana i symbolu paragrafu klasyfikacji budżetowej z którego dokonano wydatku. Ponadto noty księgowe obciążające Ognisko nie zawierają: dekretacji, potwierdzenia, że dokument został zatwierdzony do wypłaty ze środków budżetowych, adnotacji potwierdzającej dokonanie kontroli merytorycznej i formalno-rachunkowej,
–   braku na niektórych raportach kasowych podpisu osoby sporządzającej raport,
–   braku na niektórych dowodach KP i KW podpisu osoby wystawiającą dowód,
–   naliczeniu i wypłaceniu pracownikowi Ogniska Pracy Pozaszkolnej dodatku motywacyjnego o 30 zł wyższego niż został on określony w angażu,
–   naliczeniu na liście płac, pracownikowi Ogniska Pracy Pozaszkolnej wynagrodzenia zasadniczego o 2 zł niższego niż zostało ono określone w umowie o pracę,
–   nieujęciu w księgach rachunkowych roku 2005 wszystkich kosztów jednostki dotyczących tego roku,
–   nieterminowym odprowadzaniu składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, i Fundusz Pracy,
–   nieuregulowaniu za 2003 i 2004 roku zobowiązań wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z tyt. niezapłaconych składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, i Fundusz Pracy w wyniku czego jednostka zapłaciła odsetki,
–   nie wykazaniu w 2003 i 2004 roku w księgach rachunkowych i sprawozdaniach finansowych zobowiązań wobec ZUS tyt. niezapłaconych składek,
–   nieterminowym sporządzaniu i przesyłaniu do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych deklaracji ubezpieczeniowych w 2003 roku,
–   nie wykazaniu w deklaracjach ZUS DRA wszystkich wypłaconych pracownikowi administracji zasiłków pielęgnacyjnych,
–   nierzetelnym sporządzeniu w 2004 roku za miesiąc czerwiec deklaracji ZUS DRA w wyniku czego nie przekazano do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wszystkich należnych składek obliczonych i wykazanych w deklaracjach ZUS RCA .

    W związku z kontrolą, której wyniki zostały przedstawione w protokole kontroli znak: SKO.0913-7/06, zobowiązuję do:

1)   Prawidłowego, zgodnego z obowiązującymi przepisami zatrudniania pracowników w kierowanej przez Pana jednostce.
2)   Poprawnego sporządzenia porozumienia dot. rozwiązania umowy o pracę z główną księgową.
3)   Uzupełnienia Zakładowego Planu Kont o konta o symbolach 998 i 999 dotyczących zaangażowania wydatków budżetowych, a ponadto do oznaczenia konta "Rachunek dochodów własnych", zgodnie z załącznikiem nr 2 do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2001r. nr 153, poz. 1752 z późn. zm).
4)   Wprowadzenia stosownych zmian w Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów finansowych, która powinna zawierać przede wszystkim:
–   opis cech, jakie powinien spełniać dowód księgowy,
–   rodzaje dowodów księgowych stosowanych w jednostce,
–   zasady obiegu i dekretacji dokumentów,
–   wykaz osób (stanowisk) upoważnionych do poszczególnych rodzajów kontroli, dekretacji i zatwierdzania dowodów księgowych,
–   zasady przechowywania i archiwizowania dokumentów finansowo-księgowych.
5)   Sporządzania zestawień obrotów i sald zgodnie z art.18 ustawy z dnia 29.09.1994 roku o rachunkowości (Dz.U. z 2002r., nr 76 poz.694 ze zm.).
6)   Wskazywania w opisie dowodów źródłowych prawidłowej podstawy prawnej zgodnie, z którą udzielono zamówienia publicznego.
7)   Wskazywania na wszystkich dowodach księgowych symbolu paragrafu klasyfikacji budżetowej, z którego dokonano wydatku i symboli kont, na których operacja została zaksięgowana. Ponadto noty księgowe obciążające Ognisko winny zawierać dekretacje, adnotację potwierdzającą dokonanie kontroli merytorycznej i formalno-rachunkowej, a także potwierdzenie, że dokument został zatwierdzony do wypłaty ze środków budżetowych.
8)   Podpisywania raportów kasowych przez osobę sporządzającą, a także podpisywania dowodów KP i KW przez osobę wystawiającą dokument kasowy.
9)   Zwrotu nadpłaconej kwoty dodatku motywacyjnego.
10) Wyrównania wynagrodzenia pracownikowi Ogniska Pracy, któremu zaniżono wynagrodzenie zasadnicze.
11) Ujmowania w księgach rachunkowych jednostki, wszystkich osiągniętych i przypadających na jej rzecz przychodów i obciążających ją kosztów związanych z tymi przychodami dotyczących danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty, stosownie do przepisów art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości.
12) Terminowego odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i Fundusz Pracy
13) Dokonania korekty zgodnie z art. 54 ustawy z dnia 29.09.1994 roku o rachunkowości (Dz.U. z 2002r., nr 76 poz.694 ze zm.), stwierdzonych błędów polegających na nie wykazaniu w 2003 i 2004 roku w sprawozdaniach finansowych zobowiązań wobec ZUS z tyt. niezapłaconych składek,
14) Złożenia korekty błędnie sporządzonych w roku 2003 i 2004 deklaracji ZUS.


    Jednocześnie oczekuję od Pana Dyrektora w okresie 14 dni od daty doręczenia niniejszego wystąpienia pokontrolnego, informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o przyczynach nie podjęcia takich działań.

Dokument sporządzony w Wydziale Kontroli (2006-06-01)
Autoryzacja: Starosta Powiatu Tarnogórskiego Józef Korpak

 


Osoba wprowadzająca dokument: Ewa Lukosz

Data wprowadzenia: 2006-06-05

Wyświetleń: 1819

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Ewa Lukosz, dnia: 2006-06-05

« POWRÓT

WYDRUK