» STRONA GŁÓWNA » MENU PODMIOTOWE » Przeprowadzane kontrole » Kontrole wewnętrzne » Kontrole powiatowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek nadzorowanych » Rok 2019

Wystąpienie pokontrolne - I Liceum Ogólnokształcące im. Stefanii Sempołowskiej



Symbol: KNT.1711.6.1.2019

Tarnowskie Góry, dnia 09.07.2019


KNT.1711.6.1.2019

 

Pani
Barbara Gierak – Pawlak
Dyrektor
I Liceum Ogólnokształcącego
im. Stefanii Sempołowskiej
ul. Opolska 28
42-600 Tarnowskie Góry

 

WYSTĄPIENIE POKONTROLNE

 

     Na podstawie § 26 ust. 1 Zasad i trybu przeprowadzania kontroli wewnętrznych (zarządzenie nr 97/2018 Starosty Tarnogórskiego z dnia 02 października 2018 roku), w związku z przeprowadzoną kontrolą w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefanii Sempołowskiej w Tarnowskich Górach przy ul. Opolskiej 28, w temacie „Prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej i majątkowej – kontrola kompleksowa I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefanii Sempołowskiej w Tarnowskich Górach”, przesyłam niniejsze wystąpienie pokontrolne.
     W wyniku czynności kontrolnych przeprowadzonych w okresie od 01 kwietnia 2019 roku do 20 maja 2019 roku stwierdzono następujące nieprawidłowości:
1) brak opatrzenia dokonanej poprawy błędu w treści rachunku kosztów podróży do polecenia wyjazdu służbowego nr 21/2018 z dnia 15 października 2018 roku podpisem osoby dokonującej poprawki oraz datą jej wykonania, co niezgodne jest z art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 roku, poz. 395 ze zmianami), z § 13 Instrukcji w sprawie obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego (uchwała nr 185/897/2009 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 16 lutego 2009 roku ze zmianami) oraz z przepisami rozdziału 2.1 zasad (polityki) rachunkowości (zarządzenie Dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefanii Sempołowskiej w Tarnowskich Górach nr 23/2010 z dnia 31 grudnia 2010 roku w sprawie wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości),
2) naliczenie i wypłacenie dodatku funkcyjnego z tytułu zajmowania stanowiska sekretarza szkoły w okresie od stycznia 2018 roku do grudnia 2018 roku w wysokości niezgodnej z zawartą umową oraz w wysokości mniejszej niż 10% wynagrodzenia zasadniczego, co niezgodne jest z art. 94 pkt 5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks Pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 roku, poz. 1666 ze zmianami, tekst jednolity: Dz. U. z 2018 roku, poz. 108 ze zmianami, tekst jednolity: Dz. U. z 2018 roku, poz. 917 ze zmianami), z § 5 pkt 5 Regulaminu pracy w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefanii Sempołowskiej w Tarnowskich Górach oraz z § 6 ust. 1 pkt 2 Regulaminu wynagradzania dla pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefanii Sempołowskiej w Tarnowskich Górach z dnia 26 czerwca 2009 roku,
3) brak w aktach osobowych nauczyciela, dokumentu potwierdzającego przyznanie nagrody dyrektora, co niezgodne jest z § 16 ust. 3 Regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz wysokości i warunki wypłacania nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy nauczycieli w szkołach i placówkach prowadzonych przez Powiat Tarnogórski (uchwała XLIV/440/2013 Rady Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 27 sierpnia 2013 roku w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały nr XXXVII/354/2009 Rady Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 30 marca 2009 roku) oraz z § 6 ust. 2 pkt 2 lit. g rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 roku, poz. 894),
4) brak w aktach osobowych pracownika administracji, dokumentu potwierdzającego przyznanie nagrody dyrektora, co niezgodne jest z § 12 ust. 8 Regulaminu wynagradzania dla pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefanii Sempołowskiej w Tarnowskich Górach z dnia 26 czerwca 2009 roku oraz z § 6 ust. 2 pkt 2 lit. g rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 roku, poz. 894),
5) brak w aktach osobowych nauczyciela, dokumentu potwierdzającego przyznanie nagrody starosty, co niezgodne jest z § 15 ust. 13 Regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz wysokości i warunki wypłacania nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy nauczycieli w szkołach i placówkach prowadzonych przez Powiat Tarnogórski (uchwała XLIV/440/2013 Rady Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 27 sierpnia 2013 roku w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały nr XXXVII/354/2009 Rady Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia
30 marca 2009 roku) oraz z § 6 ust. 2 pkt 2 lit. g rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 roku, poz. 894),
6) brak w aktach osobowych nauczyciela i pracownika obsługi, dokumentu potwierdzającego przyznanie im nagrody jubileuszowej, co niezgodne jest z § 6 ust. 2 pkt 2 lit. g rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 roku, poz. 894),
7) wypłacenie nauczycielowi nagrody jubileuszowej należnej na dzień 31 sierpnia 2018 roku w dniu 10 września 2018 roku i w dniu 28 września 2018 roku, co niezgodne jest z § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 października 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad ustalania okresów pracy i innych okresów uprawniających nauczyciela do nagrody jubileuszowej oraz szczegółowych zasad jej obliczania i wypłacania (Dz. U. z 2001 roku, nr 128, poz. 1418) oraz z § 3 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 października 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad ustalania okresów pracy i innych okresów uprawniających nauczyciela do nagrody jubileuszowej oraz szczegółowych zasad jej obliczania i wypłacania (Dz. U. z 2001 roku, nr 128, poz. 1418) w związku z § 1 ust. 1 pkt 3 i § 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 czerwca 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad ustalania wynagrodzenia oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy nauczycieli (Dz. U. z 2001 roku, nr 71, poz. 737 ze zmianami),
8) wypłacenie pracownikowi obsługi nagrody jubileuszowej należnej na dzień 20 marca 2017 roku w dniu 12 lutego 2018 roku i w dniu 30 kwietnia 2018 roku oraz w wysokości wyższej niż należna na dzień 20 marca 2017 roku, co niezgodne jest z § 10 ust. 3 i ust. 4 Regulaminu wynagradzania dla pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefanii Sempołowskiej w Tarnowskich Górach z dnia 26 czerwca 2009 roku oraz z art. 44 ust. 3 pkt 1 i pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 roku, poz. 2077 ze zmianami),
9) brak przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych, wyposażenia i pozostałych środków trwałych w ciągu czterech lat od ostatniej inwentaryzacji zrealizowanej w terminie od dnia 13 listopada 2013 roku do dnia 15 stycznia 2014 roku, co niezgodne jest z art. 26 ust. 3 ustawy z dnia z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 roku, poz. 395 ze zmianami) oraz z § 24 ust. 4 Instrukcji w sprawie gospodarki majątkiem trwałym, inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie,
10) powołanie zarządzeniem dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefanii Sempołowskiej w Tarnowskich Górach nr ILO/0162/2/2018/BGP z dnia 22 grudnia 2018 roku w sprawie powołania komisji do przeprowadzenia inwentaryzacji kasy na dzień 31 grudnia 2018 roku w skład komisji inwentaryzacyjnej członków w ilości mniejszej o co najmniej 1 osobę, co niezgodne jest z § 19 ust. 2 Instrukcji w sprawie gospodarki majątkiem trwałym, inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie,
11) sporządzenie umowy udostępnienia nr 1/2018 z dnia 26 września 2018 roku w trzech egzemplarzach oraz niezgodnie z wzorcem umowy, co niezgodne jest z § 2 ust. 4 oraz z załącznikiem nr 2 do uchwały nr 179/885/2012 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 10 lipca 2012 roku w sprawie przyjęcia „Procedury udostępniania przez kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu pomieszczeń w budynkach i terenów do nich przyległych”,
12) ustalenie w umowie najmu z dnia 31 sierpnia 2018 roku z tytułu wynajęcia lokalu z przeznaczeniem na prowadzenie działalności sklepiku szkolnego dla uczniów i pracowników szkoły czynszu w wysokości mniejszej niż 12,00 zł/m2 i w konsekwencji naliczenie w 2018 roku przedmiotowych opłat w zaniżonej wysokości, co niezgodne jest z § 3 ust. 2 lit. a uchwały nr 192/784/2017 Zarządu Powiatu Tarnogórskiego z dnia 13 lutego 2017 roku ze zmianami w sprawie ustalenia stawek czynszu za najem nieruchomości lub ich części, dzierżawy gruntu rolnego oraz opłat za udostępnienie pomieszczeń w budynkach, w tym dydaktycznych oraz terenów niezabudowanych i placów utwardzonych, wchodzących w skład powiatowego zasobu nieruchomości,
13) ustalenie w umowie udostępnienia nr 1/2018 z dnia 26 września 2018 roku z tytułu udostępnienia sali gimnastycznej opłaty za udostępnienie w wysokości mniejszej niż 20,00 zł netto za godzinę oraz opłaty zryczałtowanej za media w wysokości mniejszej niż 19,00 zł netto za pierwszą godzinę w danym dniu i 13,00 zł netto za następną godzinę w danym dniu oraz w konsekwencji naliczenie w 2018 roku przedmiotowych opłat w zaniżonej wysokości, co niezgodne jest z § 6 ust. 1 uchwały nr 192/784/2017 Zarządu Powiatu Tarnogórskiego z dnia 13 lutego 2017 roku ze zmianami w sprawie ustalenia stawek czynszu za najem nieruchomości lub ich części, dzierżawy gruntu rolnego oraz opłat za udostępnienie pomieszczeń w budynkach, w tym dydaktycznych oraz terenów niezabudowanych i placów utwardzonych, wchodzących w skład powiatowego zasobu nieruchomości,
14) sporządzenie harmonogramów wykorzystania przedmiotu umowy, stanowiących załącznik do umowy udostępnienia nr 1/2018 z dnia 26 września 2018 roku niezgodnie z wzorcem harmonogramu, brak ich ostemplowania pieczęcią I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefanii Sempołowskiej w Tarnowskich Górach oraz zatwierdzenia przez dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefanii Sempołowskiej w Tarnowskich Górach, co niezgodne jest z § 3 ust. 1 i ust. 2 oraz z załącznikiem nr 3 do uchwały nr 179/885/2012 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 10 lipca 2012 roku w sprawie przyjęcia „Procedury udostępnienia przez kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu pomieszczeń w budynkach i terenów do nich przyległych”.
     W związku z kontrolą, której wyniki zostały przedstawione w protokole kontroli znak akt: KNT.1711.6.1.2019, wnoszę o:
1) każdorazowe opatrywanie dokonanej poprawy błędu w treści rachunków kosztów podróży do polecenia wyjazdu służbowego podpisem osoby jej dokonującej oraz datą jej wykonania, zgodnie z art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 roku, poz. 351), z § 13 Instrukcji
w sprawie obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego (uchwała nr 185/897/2009 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 16 lutego 2009 roku ze zmianami) oraz z przepisami rozdziału 2.1 zasad (polityki) rachunkowości (zarządzenie Dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefanii Sempołowskiej w Tarnowskich Górach nr 23/2010 z dnia 31 grudnia 2010 roku w sprawie wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości),
2) naliczanie i wypłacanie dodatku funkcyjnego z tytułu zajmowania stanowiska sekretarza szkoły w wysokości zgodnej z zawartą umową oraz w wysokości co najmniej 10% wynagrodzenia zasadniczego, zgodnie z art. 94 pkt 5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks Pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 roku, poz. 1040 ze zmianami), z § 5 pkt 5 Regulaminu pracy w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefanii Sempołowskiej w Tarnowskich Górach oraz z § 6 ust. 1 pkt 2 Regulaminu wynagradzania dla pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefanii Sempołowskiej w Tarnowskich Górach z dnia 26 czerwca 2009 roku,
3) gromadzenie w aktach osobowych pracowników dokumentów związanych z przyznaniem pracownikowi nagrody, zgodnie z § 3 pkt 2 lit. l rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 roku w sprawie dokumentacji pracowniczej (Dz. U. z 2018 roku, poz. 2369), z § 15 ust. 13 i z § 16 ust. 3 Regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz wysokości i warunki wypłacania nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy nauczycieli w szkołach i placówkach prowadzonych przez Powiat Tarnogórski (uchwała XLIV/440/2013 Rady Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 27 sierpnia 2013 roku w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały nr XXXVII/354/2009 Rady Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 30 marca 2009 roku) oraz z § 12 ust. 8 Regulaminu wynagradzania dla pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefanii Sempołowskiej w Tarnowskich Górach z dnia 26 czerwca 2009 roku,
4) wypłacanie nagród jubileuszowych nauczycielom w dniu upływu okresu uprawniającego do nagrody, zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 października 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad ustalania okresów pracy i innych okresów uprawniających nauczyciela do nagrody jubileuszowej oraz szczegółowych zasad jej obliczania i wypłacania (Dz. U. z 2001 roku, nr 128, poz. 1418) oraz w wysokości obliczonej zgodnie z § 3 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 października 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad ustalania okresów pracy i innych okresów uprawniających nauczyciela do nagrody jubileuszowej oraz szczegółowych zasad jej obliczania i wypłacania (Dz. U. z 2001 roku, nr 128, poz. 1418) w związku z § 1 ust. 1 pkt 3 i § 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 czerwca 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad ustalania wynagrodzenia oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy nauczycieli (Dz. U. z 2001 roku, nr 71, poz. 737 ze zmianami),
5) wypłacanie nagród jubileuszowych pracownikom obsługi w dniu upływu okresu uprawniającego do nagrody oraz w wysokości wynikającej z wcześniej zaciągniętych zobowiązań i w sposób oszczędny, zgodnie z § 10 ust. 3 i ust. 4 Regulaminu wynagradzania dla pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefanii Sempołowskiej w Tarnowskich Górach z dnia 26 czerwca 2009 roku i z art. 44 ust. 3 pkt 1 i pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 roku, poz. 869),
6) przeprowadzanie inwentaryzacji środków trwałych, wyposażenia i pozostałych środków trwałych co najmniej jeden raz na cztery lata, zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy z dnia z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 roku, poz. 351) oraz z § 24 ust. 4 Instrukcji w sprawie gospodarki majątkiem trwałym, inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie, w tym niezwłoczne rozliczenie inwentaryzacji rozpoczętej we wrześniu 2018 roku,
7) powoływanie w skład komisji inwentaryzacyjnej co najmniej trzech członków, zgodnie z § 19 ust. 2 Instrukcji w sprawie gospodarki majątkiem trwałym, inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie,
8) sporządzenie umów udostępnienia w pięciu egzemplarzach oraz według wzorca umowy, zgodnie z § 2 ust. 4 i z załącznikiem nr 2 do uchwały nr 179/885/2012 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 10 lipca 2012 roku w sprawie przyjęcia „Procedury udostępniania przez kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu pomieszczeń w budynkach i terenów do nich przyległych”,
9) zawieranie w umowach najmu i w umowach udostępnienia zapisów dotyczących stawek czynszu za najem, stawek opłat za udostępnienie oraz stawek opłat za media, zgodnych z przepisami uchwały nr 192/784/2017 Zarządu Powiatu Tarnogórskiego z dnia 13 lutego 2017 roku ze zmianami w sprawie ustalenia stawek czynszu za najem nieruchomości lub ich części, dzierżawy gruntu rolnego oraz opłat za udostępnienie pomieszczeń w budynkach, w tym dydaktycznych oraz terenów niezabudowanych i placów utwardzonych, wchodzących w skład powiatowego zasobu nieruchomości, w tym o zmianę w obowiązujących umowach najmu i umowach udostepnienia przedmiotowych zapisów,
10) sporządzanie harmonogramów wykorzystania przedmiotu umowy, stanowiących załącznik do umów udostępnienia według wzorca harmonogramu, ostemplowywanie harmonogramów pieczęcią I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefanii Sempołowskiej w Tarnowskich Górach oraz ich zatwierdzenia przez dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefanii Sempołowskiej w Tarnowskich Górach, zgodnie z § 3 ust. 1 i ust. 2 oraz z załącznikiem nr 3 do uchwały nr 179/885/2012 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 10 lipca 2012 roku w sprawie przyjęcia „Procedury udostępnienia przez kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu pomieszczeń w budynkach i terenów do nich przyległych”.
     Na podstawie § 26 ust. 6 Zasad i trybu przeprowadzania kontroli wewnętrznych (zarządzenie nr 97/2018 Starosty Tarnogórskiego z dnia 02 października 2018 roku), proszę o udzielenie w terminie 30 dni od dnia otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego informacji wskazującej sposób realizacji zaleceń pokontrolnych.

 

Dokument sporządził:
Andrzej Dembończyk - Inspektor w Wydziale Kontroli
Tomasz Kansy - Inspektor w Wydziale Kontroli
Autoryzacja: Starosta Tarnogórski Krystyna Kosmala

Osoba wprowadzająca dokument: Andrzej Dembończyk

Data dokumentu: 2019-07-09

Data wprowadzenia: 2019-07-26

Wyświetleń: 853

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Andrzej Dembończyk, dnia: 2019-07-26
Edycja dokumentu: Andrzej Dembończyk, dnia: 2019-07-26
Edycja dokumentu: Andrzej Dembończyk, dnia: 2019-07-26
POPRZEDNIE WERSJE »

« POWRÓT

WYDRUK