» STRONA GŁÓWNA » MENU PODMIOTOWE » Przeprowadzane kontrole » Kontrole wewnętrzne » Kontrole powiatowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek nadzorowanych » Rok 2007

Wystąpienie pokontrolne - Zespół Szkół Techniczno - Usługowych w Tarnowskich Górach



Symbol: SKO.0913-17/07


Tarnowskie Góry, dnia 08 czerwca 2007 r.

SKO.0913-17/07

SZANOWNA PANI
mgr Małgorzata Grzesiakowska

Dyrektor
Zespołu Szkół Techniczno-Usługowych
w Tarnowskich Górach

 

WYSTĄPIENIE POKONTROLNE

     
      Na podstawie § 14 ust. 1 - 3 załącznika nr 1 do zarządzenia nr 123/06 Starosty Powiatu Tarnogórskiego z dnia 14 grudnia 2006 roku w sprawie zasad, trybu i procedury przeprowadzania kontroli w Starostwie Powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych oraz nadzorowanych jednostkach sektora finansów publicznych, w związku z przeprowadzoną kontrolą w Zespole Szkół Techniczno-Usługowych w Tarnowskich Górach, przesyłam Pani niniejsze wystąpienie pokontrolne.
      W wyniku kontroli przeprowadzonej przez pracownika Wydziału Kontroli Starostwa Powiatowego w temacie: "Prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej" stwierdzono, iż w okresie objętym kontrolą tj. w październiku 2006 roku oraz styczniu 2007 roku, w kierowanej przez Panią jednostce wystąpiły nieprawidłowości polegające na:
1) nie wykonaniu zalecenia pokontrolnego wskazującego na dokonywanie zapisów księgowych w księgach rachunkowych w sposób pozwalający na ustalenie osoby odpowiedzialnej za treść zapisu; w trakcie prowadzonego postępowania kontrolnego wprowadzono do programu dane użytkowników pozwalające na ustalenie osoby odpowiedzialnej za treść zapisu;
2) nie wykonaniu zalecenia pokontrolnego wskazującego na opisywanie dowodów źródłowych pod względem merytorycznym potwierdzającym celowość i zasadność dokonanych wydatków - dowody źródłowe z miesiąca października 2006 r. nie zawierały opisu merytorycznego stwierdzającego celowość i zasadność poniesionego wydatku, natomiast dowody źródłowe z miesiąca stycznia 2007 r. zawierały powyższy opis merytoryczny;
3) nie wykonaniu zalecenia pokontrolnego polegającego na wskazaniu obowiązku odprowadzania w ustawowym terminie zaliczek na podatek dochodowy; pobrane zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconych w grudniu 2006 r. wynagrodzeń pracowników przekazano 23.01.2007 r.;
4) nie wykonaniu zalecenia pokontrolnego polegającego na wskazaniu obowiązku przestrzegania przepisów "Regulaminu udzielania zamówień publicznych przez powiatowe jednostki organizacyjne" (w zakresie prowadzenia rejestru zamówień publicznych); jednostka prowadziła rejestr zamówień publicznych jedynie dla zamówień o wartości szacunkowej zamówienia powyżej 1.000, 00 euro;
5) nie wykonaniu zalecenia pokontrolnego wskazującego na obowiązek terminowego regulowania zobowiązań z tytułu dostaw i usług - niektóre zobowiązania z grudnia 2006 r. jednostka uregulowała po terminie płatności;
6) nie wykonaniu zalecenia pokontrolnego wskazującego na klasyfikowanie wydatków związanymi z kosztami przesyłki zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 107 poz. 726 z późn. zm.) - wydatki te klasyfikowano w paragrafie 4210 - "Zakup materiałów i wyposażenia";
7) nie zawarciu w polityce rachunkowości wszystkich danych wymaganych przepisami art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.), co dotyczyło:
a) braku wskazania metod ustalania wyniku finansowego;
b) braku opisu sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym m.in.:
* przyjętych zasad klasyfikacji zdarzeń, zasad prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązań z kontami księgi głównej;
* wykazu ksiąg rachunkowych, a przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera - wykazu zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych z określeniem ich struktury, wzajemnych powiązań oraz ich funkcji w organizacji całości ksiąg rachunkowych i w procesach przetwarzania danych;
* opisu systemu przetwarzania danych, a przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera - opisu systemu informatycznego, zawierającego wykaz programów, procedur lub funkcji, w zależności od struktury oprogramowania, wraz z opisem algorytmów i parametrów oraz programowych zasad ochrony danych, w tym w szczególności metod systemu przetwarzania danych, a ponadto określenia wersji oprogramowania i daty rozpoczęcia jego eksploatacji;
8) wskazaniu w obowiązującej w jednostce polityce rachunkowości jako okres sprawozdawczy (pierwszego) kwartału pomimo, iż zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2006 r. nr 115, poz. 781 z późn. zm.) sprawozdania miesięczne sporządza się za każdy kolejny miesiąc sprawozdawczy;
9) nie dostosowaniu w ustawowym terminie polityki rachunkowości do przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 142 poz.1020), polegające m.in. na nie wprowadzeniu do planu kont konta 980 - "Plan finansowy wydatków budżetowych" oraz nie prowadzeniu ewidencji pozabilansowej planu finansowego wydatków budżetowych;
10) nie prowadzeniu ewidencji szczegółowej do konta 130 - "Rachunki bieżące jednostek budżetowych" z podziałem na subkonto dochodów i wydatków budżetowych, co jest niezgodne z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;
11) nie zaprowadzeniu szczegółowej ewidencji analitycznej do konta:
a) 201 -"Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami",
b) 225 - "Rozrachunki z budżetami",
c) 229 - "Pozostałe rozrachunki publicznoprawne",
   co jest niezgodne z ww. rozporządzeniem;
12) prowadzeniu ewidencji rozrachunków z tytułu dobrowolnych potrąceń z wynagrodzeń pracowników oraz ewidencji pożyczek z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na koncie 242, naruszając przepisy ww. rozporządzenia;
13) nie prowadzeniu ewidencji pozabilansowej w księgach rachunkowych przy użyciu programu komputerowego, jak wskazano w polityce rachunkowości obowiązującej w jednostce;
14) nie dokonywaniu zapisów w dzienniku-głównej (tzw. amerykance) na podstawie dowodów księgowych, co jest niezgodne z przepisem art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (na koncie 998 - "Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego");
15) nie prowadzeniu ewidencji pozabilansowej na koncie 997 - "Zaangażowanie środków funduszy pomocowych", naruszając przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;
16) braku w zestawieniach obrotów i sald, sporządzanych w jednostce, sald kont "Zespołu 0 - Majątek trwały" na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, czym naruszono przepis art. 18 ust. 1 ustawy o rachunkowości;
17) ujmowaniu w dzienniku daty dokonania operacji gospodarczej niezgodnej z datą która widnieje na dowodzie księgowym, stwierdzającym dokonanie operacji, co jest niezgodne z przepisem art. 23 ust. 2 ustawy o rachunkowości;
18) nadawaniu kilku dowodom tego samego numeru identyfikacyjnego, a także nadawanie dwóch numerów identyfikacyjnych dla jednego dowodu księgowego, co uniemożliwia jednoznaczne powiązanie zapisów w księgach rachunkowych ze sprawdzonymi i zatwierdzonymi dowodami księgowymi, naruszając postanowienia art. 14 pkt 2 ustawy o rachunkowości;
19) ewidencjonowaniu wpływu na rachunek bankowy jednostki środków związanych z korektą odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych technicznym zapisem ujemnym po stronie Ma konta 130 - "Rachunek bieżący jednostek budżetowych", co jest niezgodne z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;
20) ujmowaniu w księgach rachunkowych dowodów księgowych po upływie okresu sprawozdawczego, w którym nastąpiły dane zdarzenia gospodarcze, naruszając postanowienia art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.);
21) ujmowaniu w księgach rachunkowych bieżącego roku obrotowego kosztów dotyczących roku poprzedniego, czym naruszono art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości;
22) zapłaceniu przelewem za fakturę dotycząca badań okresowych pracownika, która już wcześniej została opłacona gotówką; w trakcie kontroli nieprawidłowość wyjaśniono i środki zwrócono;
23) zawarciu w "Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych" zapisów nie określających w sposób jednoznaczny czy w jednostce występuje "pogotowie kasowe" i w jakiej wysokości;
24) braku potwierdzenia odbioru gotówki na dowodach źródłowych, na podstawie których była dokonywana wypłata gotówki z kasy, co jest niezgodne z obowiązującą w jednostce "Instrukcją obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych";
25) braku na dowodzie źródłowym (poleceniu wyjazdu służbowego), będącym podstawą dokonanych w szkole wydatków zatwierdzenia do wypłaty środków przez Dyrektora jednostki, co jest niezgodne z przepisem art. 39 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.);
26) nie zamieszczaniu na dowodach źródłowych, stanowiących załączniki do raportu kasowego trybu udzielenia zamówienia publicznego, co jest niezgodne z obowiązującą w jednostce "Instrukcją obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych";
27) nieprawidłowym klasyfikowaniu wydatków:
a) za znaki opłaty sądowej w paragrafie 4300 - "Zakup usług pozostałych",
b) na zakup tonerów do drukarki komputerowej w paragrafie 4210 - "Zakup materiałów i wyposażenia",
c) za malowanie szkoły w paragrafie 4300 - "Zakup usług pozostałych" (nieprawidłowość przeklasyfikowano do właściwego paragrafu w trakcie kontroli);
d) na zakup opłaty rocznej za abonament związany z korzystaniem z programu komputerowego KADRY Optivum (aktualizacja oprogramowania) w paragrafie 4210 - "Zakup materiałów i wyposażenia",
co naruszyło przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych;
28) ewidencjonowaniu zrealizowanych dochodów budżetowych uzyskiwanych przez jednostkę na koncie 139 - "Inne rachunki bankowe (konto depozytowe)", co jest niezgodne z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;
29) nie odprowadzanie do budżetu jednostki samorządu terytorialnego - powiatu wszystkich uzyskanych przez jednostkę dochodów budżetowych, czym naruszono przepis art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2005 r. nr 249, poz. 2104 z późn. zm);
30) przeznaczanie uzyskanych przez jednostkę dochodów na pokrycie wydatków ponoszonych w tej jednostce, co jest niezgodne z przepisem art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych;
31) ewidencjonowaniu przychodów z tytułu dochodów budżetowych na koncie 760 - "Pozostałe przychody i koszty", naruszając przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;
32) zaewidencjonowaniu po stronie Wn konta 139 - "Inne rachunki bankowe (konto depozytowe)" salda początkowego konta bankowego jako wpływ środków na rachunek bankowy, naruszając przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;
33) zaewidencjonowaniu na koncie 853 - "Fundusze pozabudżetowe" należnego podatku od nieruchomości oraz kosztów upomnienia, co jest niezgodne z ww. rozporządzeniem;
34) nie prowadzeniu ewidencji należności na kontach rozrachunkowych związanych z wystawionymi przez jednostkę notami księgowymi m.in. za zużycie mediów, naruszając art. 20 ust. 1 ustawy o rachunkowości oraz 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych;
35) wykazaniu w sprawozdaniu miesięcznym Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego za okres od początku roku do 31.01.2007 r. w dziale 801 rozdziale 80130 paragrafie 0920 kwot dochodów wykonanych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej, co narusza § 3 ust. 2 "Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego", stanowiącej załącznik nr 34 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej;
36) wykazaniu w sprawozdaniu miesięcznym Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego za okres od początku roku do 31.10.2006 r. w dziale 758 rozdziale 75814 paragrafie 0920 oraz w dziale 801 rozdziale 80130 paragrafie 0750 kwot dochodów wykonanych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej, co jest niezgodne z ww. rozporządzeniem.
      W związku z kontrolą, której wyniki zostały przedstawione w protokole kontroli znak: SKO.0913-17/07, zobowiązuję do:
1) opisywania dowodów źródłowych pod względem merytorycznym potwierdzającym celowość i zasadność dokonanych wydatków;
2) przekazywania w ustawowym terminie kwot pobranych zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych wynagrodzeń, mając na uwadze art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14 poz. 176 tekst jednolity z późn. zm.);
3) przestrzegania przepisów "Regulaminu udzielania zamówień publicznych przez powiatowe jednostki organizacyjne", wprowadzonego uchwałą Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach nr 93/655/2004 z 14.06.2004 roku z późn. zm., zwłaszcza do ewidencjonowania w prowadzonym rejestrze zamówień publicznych wszystkich udzielonych zamówień;
4) terminowego regulowania zobowiązań z tytułu dostaw i usług, zgodnie z przepisami art. 35 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2005 roku, nr 249 poz. 2104 z późn. zm.);
5) prawidłowego klasyfikowania poniesionych wydatków w poszczególnych paragrafach klasyfikacji budżetowej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 14 czerwca 2006 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2006 r., nr 107, poz. 726 ze zm.), a zwłaszcza do ujmowania wydatków związanych z: kosztami przesyłki w paragrafie 4300 "Zakup usług pozostałych", zakupem znaków sądowych w paragrafie 4610 "Koszty postępowania sądowego i prokuratorskiego", zakupem tonerów do drukarki komputerowej oraz aktualizacją programu komputerowego w paragrafie 4750 "Zakup akcesoriów komputerowych, w tym programów i licencji" oraz wydatkami związanymi z usługami remontowymi w paragrafie 4270 "Zakup usług remontowych";
6) uzupełnienia dokumentacji opisującej przyjęte przez jednostkę zasady (politykę) rachunkowości poprzez:
a) wskazanie prawidłowych okresów sprawozdawczych, mając na uwadze rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2006 r. nr 115, poz. 781 z późn. zm.),
b) wskazanie metod ustalania wyniku finansowego;
c) opis sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym m.in.:
* przyjętych zasad klasyfikacji zdarzeń, zasad prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązań z kontami księgi głównej;
* wykazu ksiąg rachunkowych, a przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera - wykazu zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych z określeniem ich struktury, wzajemnych powiązań oraz ich funkcji w organizacji całości ksiąg rachunkowych i w procesach przetwarzania danych;
* opisu systemu przetwarzania danych, a przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera - opisu systemu informatycznego, zawierającego wykaz programów, procedur lub funkcji, w zależności od struktury oprogramowania, wraz z opisem algorytmów i parametrów oraz programowych zasad ochrony danych, w tym w szczególności metod systemu przetwarzania danych, a ponadto określenia wersji oprogramowania i daty rozpoczęcia jego eksploatacji,
mając na uwadze przepisy art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.);
d) wprowadzenie do planu kont obowiązującego w jednostce konta 980 - "Plan finansowy wydatków budżetowych" mając na uwadze przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 142 poz.1020);
7) prowadzenia ewidencji szczegółowej do konta 130 - "Rachunki bieżące jednostek budżetowych" z podziałem na subkonto dochodów i wydatków budżetowych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;
8) prowadzenia ewidencji analitycznej (kont ksiąg pomocniczych) zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.), w związku z § 11 i § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych, zwłaszcza do:
a) rozrachunków z odbiorcami i dostawcami, w zakresie ujmowania wszystkich powstałych należności i zobowiązań w sposób umożliwiający ustalenie pełnego zakresu stanu należności i zobowiązań wymagalnych i nie wymagalnych na koniec okresu sprawozdawczego (na koncie 201 - "Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami")
b) rozrachunków z budżetami, w sposób umożliwiający ustalenie należności i zobowiązań według każdego z tytułów rozrachunków z budżetem odrębnie (na koncie 225 - "Rozrachunki z budżetami");
c) pozostałych rozrachunków publicznoprawnych, w zakresie umożliwiającym ustalenie stanu należności i zobowiązań według tytułów rozrachunków oraz podmiotów (na koncie 229 - "Pozostałe rozrachunki publicznoprawne);
9) prowadzenia ewidencji rozrachunków z tytułu dobrowolnych potrąceń z wynagrodzeń pracowników oraz ewidencji pożyczek z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na koncie 240 - "Pozostałe rozrachunki", w zakresie umożliwiającym ustalenie rozrachunków, roszczeń i rozliczeń z poszczególnych tytułów mając na uwadze przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;
10) prowadzenia ewidencji pozabilansowej w księgach rachunkowych przy użyciu programu komputerowego, jak wskazano w polityce rachunkowości obowiązującej w jednostce;
11) dokonywania zapisów w księgach rachunkowych na podstawie dowodów księgowych, zgodnie z przepisem art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, w tym m.in. na kontach pozabilansowych;
12) prowadzenia ewidencji pozabilansowej na kontach dotyczących zaangażowania oraz planu finansowego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;
13) sporządzania zestawień obrotów i sald zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 29.09.1994 roku o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r., nr 76 poz. 694 ze zm.);
14) ujmowania w dzienniku daty dokonania operacji gospodarczej zgodnej z datą, która widnieje na dowodzie księgowym, stwierdzającym dokonanie operacji,  mając na uwadze z przepisy art. 23 ust. 2 ustawy o rachunkowości;
15) stosowania numeracji dowodów księgowych umożliwiających w sposób jednoznaczny powiązanie danego zapisu w dzienniku z właściwym mu dowodem księgowym zgodnie z postanowieniami art. 14 pkt 2 ustawy o rachunkowości;
16) ewidencjonowania wpływów na rachunek bankowy po stronie Wn konta 130 - "Rachunki bieżące jednostek budżetowych", zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych, a w przypadku błędnych zapisów, zwrotów nadpłat, korekt wprowadzać dodatkowo techniczny zapis ujemny w celu zachowania czystości obrotów na tym koncie;
17) wprowadzania do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego każdego zdarzenia, które nastąpiło w tym okresie, stosownie do przepisów art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;
18) ujmowania w księgach rachunkowych jednostki wszystkich osiągniętych, przypadających na jej rzecz przychodów i obciążających ją kosztów związanych z tymi przychodami dotyczących danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości;
19) zawarcia w "Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych" zapisów określających w sposób jednoznaczny czy w jednostce występuje "pogotowie kasowe" i w jakiej wysokości;
20) potwierdzania odbioru gotówki na dowodach źródłowych, na podstawie których była dokonywana wypłata gotówki z kasy, zgodne z obowiązującą w jednostce "Instrukcją obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych";
21) zatwierdzenia na dowodach źródłowych, będącym podstawą dokonanych w szkole wydatków, środków do wypłaty przez dyrektora jednostki, zgodnie z przepisem art. 39 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), m.in. na poleceniach wyjazdu służbowego;
22) zamieszczania na wszystkich dowodach źródłowych trybu udzielenia zamówienia publicznego, zgodnie z obowiązującą w jednostce "Instrukcją obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych", m.in. na dowodach źródłowych, stanowiących załączniki do raportu kasowego;
23) ewidencjonowania zrealizowanych dochodów budżetowych uzyskiwanych przez jednostkę objętych planem finansowym na koncie 130 - "Rachunki bieżące jednostek budżetowych", zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;
24) prowadzenie gospodarki finansowej szkoły zgodnie z zasadami określonymi przepisami art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz.U. z 2006 r. nr 116 poz. 783), poprzez między innymi odprowadzanie na rachunek budżetu powiatu wpływów stanowiących źródło dochodów Powiatu, określonych przepisami art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 203, poz. 1966 z późn. zm.) oraz zaprzestanie pokrywania wydatków szkoły bezpośrednio z uzyskiwanych dochodów;
25) ewidencjonowania przychodów z tytułu dochodów budżetowych na koncie 750 - "Przychody i koszty finansowe", zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;
26) ewidencjonowania wpływów na rachunek bankowy po stronie Wn konta 139 - "Inne rachunki bankowe", zachowując pełną zgodność zapisów między księgowością jednostki a księgowością banku, mając na uwadze przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;
27) ewidencjonowania na koncie 240 - "Pozostałe rozrachunki" należności z tytułu podatku od nieruchomości wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie szkoły od oraz ewidencjonowania na koncie 760 - "Pozostałe przychody i koszty" kosztów upomnienia, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;
28) prowadzenia ewidencji należności na kontach rozrachunkowych związanych z wystawionymi przez jednostkę notami księgowymi m.in. za zużycie mediów, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o rachunkowości oraz 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych;
29)  sporządzania sprawozdań miesięcznych/rocznych Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego zgodnie z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej, mając na uwadze § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2006 r. nr 115, poz.781 z późn. zm.).
      Jednocześnie oczekuję od Pani Dyrektor w okresie 14 dni od daty doręczenia niniejszego wystąpienia pokontrolnego, informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o przyczynach nie podjęcia takich działań.

 

Dokument sporządzony w Wydziale Kontroli (2007-06-08)
Autoryzacja: Starosta Powiatu Tarnogórskiego Józef Korpak


Osoba wprowadzająca dokument: Ewa Lukosz

Data wprowadzenia: 2007-06-11

Wyświetleń: 1706

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Ewa Lukosz, dnia: 2007-06-11

« POWRÓT

WYDRUK