» STRONA GŁÓWNA » MENU PODMIOTOWE » Przeprowadzane kontrole » Kontrole wewnętrzne » Kontrole powiatowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek nadzorowanych » Rok 2007

Wystąpienie pokontrolne - Zespół Szkół Leśnych i Ekologicznych w Brynku



Symbol: SKO.0913-25/07

Tarnowskie Góry, dnia 21 sierpnia 2007 r.


SKO.0913-25/07

                                                         SZANOWNY PAN
                                                         mgr inż. Stanisław Majsterkiewicz
                                                          Dyrektor Zespołu Szkół Leśnych i Ekologicznych

 

WYSTĄPIENIE POKONTROLNE

     
      Na podstawie § 14 ust. 1-3 załącznika nr 1 do zarządzenia nr 123/06 Starosty Powiatu Tarnogórskiego z dnia 14 grudnia 2006 roku w sprawie zasad, trybu i procedury przeprowadzania kontroli w Starostwie Powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych oraz nadzorowanych jednostkach sektora finansów publicznych, w związku z przeprowadzoną kontrolą w Zespole Szkół Leśnych i Ekologicznych, przesyłam Panu niniejsze wystąpienie pokontrolne.
      W wyniku kontroli przeprowadzonej przez pracownika Wydziału Kontroli Starostwa Powiatowego w temacie: "Prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej" stwierdzono, iż w okresie objętym kontrolą tj. w lipcu 2006 roku oraz kwietniu 2007 roku, w kierowanej przez Pana jednostce wystąpiły nieprawidłowości polegające na:
1) nie wykonaniu zalecenia pokontrolnego wskazującego na prowadzenie ewidencji analitycznej do konta 201 - "Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami";
2) nie wykonaniu w sposób prawidłowy zalecenia pokontrolnego wskazującego na prowadzenie  ewidencji księgowej na kontach pozabilansowych 998 - "Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego" i 999 - "Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat" (prowadzona ewidencja nie nosiła znamion ewidencji księgowej);
3) nie zawarciu w polityce rachunkowości wszystkich danych wymaganych przepisami
art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.), co dotyczyło:
a) braku określenia wersji oprogramowania i daty rozpoczęcia jego eksploatacji;
b) braku w obowiązującym planie kont szkoły konta 996 - "Zaangażowanie dochodów własnych jednostek budżetowych" oraz konta 997 - "Zaangażowanie środków funduszy pomocowych";
4) zamieszczeniu w obowiązujących w jednostce zasadach rachunkowości zapisów niezgodnych z przepisem art. 75 ust. 2 ustawy o rachunkowości, dotyczącym udostępnienia osobie trzeciej zbiorów lub ich części poza siedzibą jednostki;
5) zamieszczeniu w obowiązujących w jednostce zasadach rachunkowości postanowień niezgodnych z przepisem art. 71 ust. 2 ustawy o rachunkowości, a dotyczącym tworzenia dodatkowych kopii zapisów na nośnikach magnetycznych - dyskietkach;
6) braku w księgach rachunkowych daty dokonania operacji gospodarczej, którą powinien zawierać zapis księgowy, co narusza przepis art. 23 ust. 2 ustawy o rachunkowości;
7) ujmowaniu w księgach rachunkowych dowodów księgowych po upływie okresu sprawozdawczego, w którym nastąpiły dane zdarzenia gospodarcze, naruszając postanowienia art. 20 ust. 1 ustawy o rachunkowości;
8) poprawianiu błędów w dowodach księgowych (wewnętrznych) w sposób niezgodny z art. 22 ust. 3 ustawy o rachunkowości, poprzez dokonanie skreślenia błędnej kwoty z zachowaniem czytelności poprzedniego zapisu oraz podpisaniu przez osobę upoważnioną bez wpisania daty poprawki;
9) nie ujęciu w księgach rachunkowych otrzymanej faktury zakupu nr 463/2007/RPS/TW z dnia 20.04.2007 r., co jest niezgodne z art. 20 ust. 1 ustawy o rachunkowości;
10) zaewidencjonowaniu wpływu na rachunek bankowy jednostki środków związanych ze zwrotem niesłusznie pobranej opłaty za czeki technicznym zapisem ujemnym po stronie Ma konta 130 - "Rachunki bieżące jednostek budżetowych", co jest niezgodne z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 142 poz. 1020);
11) nie prowadzeniu ewidencji księgowej na koncie pozabilansowym 980 "Plan finansowy wydatków budżetowych", co jest niezgodne z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;
12) wypłaceniu w dniu 30.04.2007 r. wynagrodzeń nauczycieli za maj 2007 r., naruszając zapisy art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. nr 97 poz. 674 z późn. zm.);
13) nieprawidłowym klasyfikowaniu wydatków:
a) związanych z dostępem do internetu w paragrafie 4300 - "Zakup usług pozostałych",
b) na zakup znaczków pocztowych w paragrafie 4210 - "Zakup materiałów i wyposażenia",
c) za wydanie blankietów czekowych w paragrafie 4210 - "Zakup materiałów i wyposażenia",
d) związanych z zakupem zaczepu kulowego do przyczepy towarowej w paragrafie 4300 - "Zakup usług pozostałych",
e) związanych z zakupem papieru kserograficznego w paragrafie 4210 - "Zakup materiałów i wyposażenia",
f) na zakup tuszy do drukarek w paragrafie 4210 - "Zakup materiałów i wyposażenia",
co naruszyło przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 107, poz. 726 z póżn. zm.).
      W związku z kontrolą, której wyniki zostały przedstawione w protokole kontroli znak: SKO.0913-25/07, zobowiązuję do:
1) prowadzenia ewidencji analitycznej (kont ksiąg pomocniczych) zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.), w związku z § 11 i § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 142 poz. 1020), zwłaszcza do rozrachunków z odbiorcami i dostawcami, w zakresie ujmowania wszystkich powstałych należności i zobowiązań w sposób umożliwiający ustalenie pełnego zakresu stanu należności i zobowiązań wymagalnych i nie wymagalnych na koniec okresu sprawozdawczego (na koncie 201 - "Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami");
2) prowadzenia ewidencji pozabilansowej na kontach księgowych dotyczących zaangażowania oraz planu finansowego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych, mając na uwadze art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.);
3) zawarcia w polityce rachunkowości wszystkich danych wymaganych przepisami art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.), a mianowicie:
a) określenia wersji oprogramowania i daty rozpoczęcia jego eksploatacji;
b) ujęcia w obowiązującym planie kont konta 996 - "Zaangażowanie dochodów własnych jednostek budżetowych" oraz konta 997 - "Zaangażowanie środków funduszy pomocowych";
4) zawarcia w polityce rachunkowości zapisów zgodnych z art. 75 ust. 2 ustawy o rachunkowości, dotyczących udostępnienia osobie trzeciej zbiorów lub ich części poza siedzibą jednostki, jak również zapisów zgodnych z art. 71 ust. 2 ustawy
o rachunkowości, dotyczących tworzenia rezerwowych kopii zbiorów danych na nośnikach komputerowych zapewniających trwałość zapisu informacji systemu rachunkowości;
5) ujmowania w księgach rachunkowych daty dokonania operacji gospodarczej zgodnej z datą, która widnieje na dowodzie księgowym, stwierdzającym dokonanie operacji, mając na uwadze przepisy art. 23 ust. 2 ustawy o rachunkowości;
6) wprowadzania do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego każdego zdarzenia, które nastąpiło w tym okresie, stosownie do przepisów art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;
7) poprawiania błędów w wewnętrznych dowodach księgowych w sposób zgodny z art. 22 ust. 3 ustawy o rachunkowości;
8) ewidencjonowania wpływów na rachunek bankowy po stronie Wn konta 130 - "Rachunki bieżące jednostek budżetowych", zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych, a w przypadku błędnych zapisów, zwrotów nadpłat, korekt wprowadzać dodatkowo techniczny zapis ujemny w celu zachowania czystości obrotów na tym koncie;9) wypłacania wynagrodzeń nauczycieli w terminie zgodnym z art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. nr 97 poz. 674 z późn. zm.);
10) prawidłowego klasyfikowania poniesionych wydatków w poszczególnych paragrafach klasyfikacji budżetowej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 14 czerwca 2006 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów
i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2006 r., nr 107, poz. 726 z póżn. zm.), a zwłaszcza do ujmowania wydatków związanych z: dostępem do internetu w paragrafie 435 -"Zakup usług dostępu do sieci Internet", zakupem znaczków pocztowych w paragrafie 430 - "Zakup usług pozostałych", opłatą za wydanie czeków bankowych w paragrafie 430 - "Zakup usług pozostałych", zakupem zaczepu kulowego do przyczepy towarowej w paragrafie 421 - "Zakup materiałów i wyposażenia", zakupem papieru kserograficznego w paragrafie 474 - "Zakup materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego i urządzeń kserograficznych", zakupem tuszy do drukarek komputerowych w paragrafie 475 - "Zakup akcesoriów komputerowych, w tym programów i licencji", z odpowiednia czwartą cyfrą dodaną do paragrafu.
      Jednocześnie oczekuję od Pana Dyrektora w okresie 14 dni od daty doręczenia niniejszego wystąpienia pokontrolnego, informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o przyczynach nie podjęcia takich działań.

Dokument sporządzony w Wydziale Kontroli (2007-08-21)
Autoryzacja: Starosta Powiatu Tarnogórskiego Józef Korpak

 

 

 


 


Osoba wprowadzająca dokument: Łukasz Mazik

Data wprowadzenia: 2007-08-22

Wyświetleń: 1665

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Łukasz Mazik, dnia: 2007-08-22

« POWRÓT

WYDRUK