» STRONA GŁÓWNA » MENU PODMIOTOWE » Przeprowadzane kontrole » Kontrole wewnętrzne » Kontrole powiatowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek nadzorowanych » Rok 2007

Wystąpienie pokontrolne - Warsztaty Szkolne Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach



Symbol: SKO.0913-35/07

Tarnowskie Góry, dnia 30.01.2008 roku

SKO.0913-35/07

                                                                SZANOWNY PAN
                                                                 mgr Piotr Warczok
                                                                    Kierownik Warsztatów Szkolnych
                                                                 Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących
                                                                     w Tarnowskich Górach

 

WYSTĄPIENIE POKONTROLNE

     Na podstawie § 14 ust. 1 - 3 załącznika nr 1 do zarządzenia nr 123/06 Starosty Powiatu Tarnogórskiego z dnia 14 grudnia 2006 roku w sprawie zasad, trybu i procedury przeprowadzania kontroli w Starostwie Powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych oraz nadzorowanych jednostkach sektora finansów publicznych, w związku z przeprowadzoną kontrolą w Warsztatach Szkolnych Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach, przesyłam Panu Kierownikowi niniejsze wystąpienie pokontrolne.
     W wyniku kontroli przeprowadzonej przez pracownika Wydziału Kontroli Starostwa Powiatowego w temacie: "Prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej" stwierdzono, iż w okresie objętym kontrolą tj. wrześniu, październiku i listopadzie 2006 roku oraz lipcu, sierpniu i wrześniu 2007 roku, w kierowanym przez Pana gospodarstwie pomocniczym wystąpiły nieprawidłowości polegające na:
1) braku regulaminu organizacyjnego określającego zadania, strukturę organizacyjną i sposób działania jednostki,
2) księgowaniu na koncie 300 "Rozliczenie zakupu" dokonanych przez jednostkę zakupów materiałów, towarów, robót, usług w kwocie netto,
3) nie wymienianiu pojedynczo dowodów źródłowych w sporządzanych w jednostce poleceniach księgowania,
4) zatwierdzaniu przez Dyrektora macierzystej jednostki dowodów źródłowych Gospodarstwa Pomocniczego do wypłaty,
5) powoływaniu się na uchylony akt prawny przy opisywaniu dowodów źródłowych pod względem potwierdzenia legalności poniesionego wydatku, polegającego na wskazaniu podstawy prawnej udzielenia danego zamówienia publicznego,
6) zaniechaniu prowadzenia rejestru zamówień publicznych,
7) nie prowadzeniu ewidencji księgowej na koncie pozabilansowym 995 "Zaangażowanie środków zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych" i nie wprowadzeniu ww. konta do zakładowego planu kont,
8) nie sporządzaniu w 2006 roku na koniec okresów sprawozdawczych zestawienia obrotów i sald,
9) nieprawidłowym sklasyfikowaniu wydatków w podziale na poszczególne paragrafy klasyfikacji budżetowej tj. odprowadzenia ścieków w paragrafie 4260 "Zakup energii", oraz naprawy i konserwacji kserokopiarki w paragrafie 4300 "Zakup usług pozostałych",
10) podpisywaniu przez Dyrektora jednostki macierzystej umów zawieranych przez Warsztaty Szkolne, co leżało w kompetencji Kierownika Gospodarstwa Pomocniczego,
11) nierzetelnym dokonywaniu kontroli formalnej dowodów źródłowych wystawianych przez firmę (...).
12) zaksięgowaniu niektórych faktur VAT w koszty w wysokości brutto tj. z podatkiem od towarów i usług,
13) pokrywaniu kosztów działalności Gospodarstwa Pomocniczego przez jednostkę macierzystą, a tym samym nie spełnieniu wymogu samofinansowania Gospodarstwa Pomocniczego,
14) osiągnięciu w 2006 roku ujemnego wyniku finansowego,
15) nie określeniu zasad rozliczeń pomiędzy Gospodarstwem Pomocniczym a macierzystą jednostka budżetową z tytułu świadczonych usług w związku z czym Warsztaty Szkolne nie obciążały jednostki macierzystej za świadczenie usług w zakresie praktycznej nauki zawodu. Ponadto Gospodarstwo Pomocnicze nie ponosiło kosztów centralnego ogrzewania budynku, w którym się znajduje, a które to koszty były finansowane ze środków macierzystej jednostki budżetowej.

     W związku z kontrolą, której wyniki zostały przedstawione w protokole kontroli znak akt: SKO.0913-35/07, zobowiązuję do:

1) Opracowania i wprowadzenia do stosowania Regulaminu Organizacyjnego określającego m.in. zadania, strukturę organizacyjną i sposób działania jednostki, zgodne z zapisem w Statucie Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w myśl, którego szczegółowe zasady działania gospodarstwa pomocniczego określa regulamin.
2) Księgowania na koncie 300 "Rozliczenie zakupu" dokonanych przez jednostkę zakupów materiałów, towarów, robót, usług w kwocie brutto, zgodnie z opisem zasad funkcjonowania konta, określonych w przyjętych zasadach prowadzenia ksiąg rachunkowych i rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 142 poz.1020).
3) Wymieniania pojedynczo dowodów źródłowych w przypadku dokonywania łącznych zapisów zbioru dowodów źródłowych w sporządzanych zbiorczych dowodach księgowych, stosownie do przepisów art. 20 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości (Dz.U. nr 76 poz. 694 z 2002r. ze zm.).
4) Zatwierdzania przez Kierownika Warsztatów Szkolnych Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących, jako kierownika jednostki sektora finansów publicznych odpowiedzialnego za całość jej gospodarki finansowej, dowodów źródłowych do wypłaty, mając na uwadze art. 26 ust. 1 i 44 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. nr 249 poz. 2104 z zm.).
5) Wskazywania właściwej podstawy prawnej udzielenia danego zamówienia publicznego przy opisywaniu dowodów źródłowych pod względem potwierdzenia legalności poniesionego wydatku.
6) Zaprowadzenia rejestru zamówień publicznych i ewidencjonowania w nim wszystkich udzielonych zamówień, zgodnie z regulaminem udzielania zamówień publicznych przez powiatowe jednostki organizacyjne (Uchwała Zarządu Powiatu nr 42/217/2007 z 21.06.2007 z zm.).
7) Prowadzenia ewidencji księgowej na koncie pozabilansowym 995 "Zaangażowanie środków zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych" oraz wprowadzenia ww. konta do zakładowego planu kont i ustalenia zasad klasyfikacji zdarzeń na tym koncie, zgodne z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 142 poz. 1020 z 2006r.).
8) Sporządzania na koniec okresów sprawozdawczych zestawienia obrotów i sald zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o rachunkowości (Dz.U. nr 76 poz. 694 z 2002r. ze zm.) i przyjętymi w jednostce zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych (polityką rachunkowości).
9) Prawidłowego klasyfikowania poniesionych wydatków w poszczególnych paragrafach klasyfikacji budżetowej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 14 czerwca 2006 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2006 r., nr 107, poz. 726 ze zm.), a zwłaszcza do ujmowania wydatków związanych z odprowadzeniem ścieków w paragrafie 4300 "Zakup usług pozostałych" oraz naprawą i konserwacją kserokopiarki w paragrafie 4270 "Zakup usług remontowych".
10) Podpisywania przez Kierownika Warsztatów Szkolnych umów zawieranych przez Warsztaty Szkolne, zgodnie z kompetencjami Kierownika gospodarstwa pomocniczego, mając na uwadze art. 26 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. nr 249 poz. 2104 z zm.).
11) Rzetelnego dokonywania kontroli formalnej dowodów źródłowych, a szczególnie dowodów wystawianych przez firmę (...).
12) Obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, stosownie do przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 z zm.).
13) Przestrzegania w trakcie realizacji budżetu Warsztatów Szkolnych zasady samofinansowania określonej w art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. nr 249 poz. 2104 z zm.) poprzez pokrywanie kosztów swojej działalności z uzyskiwanych przychodów własnych z zastrzeżeniem możliwości otrzymywania z budżetu dotacji przedmiotowych.
14) Podjęcia działań w celu zwiększenia przychodów własnych, czy też uzyskania dotacji przedmiotowych na poziomie zapewniającym pokrycie kosztów działalności, jednostki w celu spełnienia warunku samofinansowania określonego w art. 26 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
15) Określenia zasad rozliczeń pomiędzy Gospodarstwem Pomocniczym a macierzystą jednostką budżetową z tytułu świadczonych usług (m.in. za świadczenie usług w zakresie praktycznej nauki zawodu, kosztów centralnego ogrzewania budynku itp.) stosownie do art. 26 ust. 1, 2 i 6 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. nr 249 poz. 2104 z zm.).

     Jednocześnie oczekuję od Pana Kierownika, w terminie 14 dni od daty doręczenia niniejszego wystąpienia pokontrolnego, informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o przyczynach nie podjęcia takich działań.

Dokument sporządzony w Wydziale Kontroli (2008-01-30)
Autoryzacja: Starosta Powiatu Tarnogórskiego Józef Korpak


Osoba wprowadzająca dokument: Ewa Lukosz

Data wprowadzenia: 2009-02-11

Wyświetleń: 1504

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Łukasz Mazik, dnia: 2008-02-04
Edycja dokumentu: Ewa Lukosz, dnia: 2009-02-11
POPRZEDNIE WERSJE »

« POWRÓT

WYDRUK