» STRONA GŁÓWNA » MENU PODMIOTOWE » Przeprowadzane kontrole » Kontrole wewnętrzne » Kontrole powiatowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek nadzorowanych » Rok 2007

Wystąpienie pokontrolne - Centrum Edukacji Ekonomiczno-Handlowej w Tarnowskich Górach



Symbol: SKO.0913-37/07

Tarnowskie Góry, dnia 28 maja 2008 r.

 

 

SKO.0913-37/07

 

 

                                                          SZANOWNA PANI

                                                           dr Joanna Stomska

                                                             Dyrektor Centrum Edukacji Ekonomiczno-

                                                             Handlowej w Tarnowskich Górach

 

 

 

WYSTĄPIENIE POKONTROLNE

 

 

       Na podstawie § 14 ust. 1 - 3 załącznika nr 1 do zarządzenia nr 123/06 Starosty Powiatu Tarnogórskiego z dnia 14 grudnia 2006 roku w sprawie zasad, trybu i procedury przeprowadzania kontroli w Starostwie Powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych oraz nadzorowanych jednostkach sektora finansów publicznych, w związku z przeprowadzoną kontrolą w Centrum Edukacji Ekonomiczno-Handlowej w Tarnowskich Górach, przesyłam Pani niniejsze wystąpienie pokontrolne.

       W wyniku kontroli przeprowadzonej przez pracownika Wydziału Kontroli Starostwa Powiatowego w temacie: "Prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej" stwierdzono, iż w okresie objętym kontrolą tj. w październiku 2006 roku oraz styczniu 2007 roku, w kierowanej przez Panią jednostce wystąpiły nieprawidłowości polegające na:

1)    nie wykonaniu zalecenia pokontrolnego wskazującego na dokonywanie zapisów w księgach rachunkowych w sposób pozwalający na ustalenie osoby odpowiedzialnej za treść zapisu naruszając przepis art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.);

2)    nie wykonaniu zalecenia pokontrolnego wskazującego na opisywanie dowodów źródłowych pod względem merytorycznym potwierdzającym celowość i zasadność dokonanych wydatków;

3)    nie wykonaniu zalecenia pokontrolnego polegającego na wskazaniu obowiązku opracowania przyjętych w jednostce zasad klasyfikacji zdarzeń oraz metod ustalania wyniku finansowego, będących elementami polityki rachunkowości, czego wymaga art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;

4)    nie wykonaniu zalecenia pokontrolnego polegającego na wskazaniu obowiązku zatwierdzania dowodów źródłowych przez kierownika jednostki zgodnie z przepisem art. 44 ustawy z dnia 30.06.2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) oraz przepisem art. 39 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.);

5)    zatrudnianiu na stanowisku głównego księgowego osoby, która nie spełnia wymagań zawartych w przepisie art. 45 ust. 2 ustawy o finansach publicznych;

6)    zaniechaniu powierzenia osobie zatrudnionej na stanowisku głównego księgowego obowiązków i odpowiedzialności w zakresie: prowadzenia rachunkowości jednostki, wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi, dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych czym naruszono przepis art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

7)     zaniechaniu zamieszczenia w przepisach wewnętrznych, określających przyjęte zasady (politykę) rachunkowości jednostki, wersji oprogramowania i daty rozpoczęcia eksploatacji programu, czego wymaga art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;

8)     nie dostosowaniu obowiązującej w szkole polityki rachunkowości do specyfiki prowadzenia szkoły, będącej jednostką budżetową, poprzez zawarcie w tejże polityce zapisów dotyczących działalności spółki, jak również powoływanie się na nieobowiązujące przepisy prawa;

9)     zawarciu w obowiązującej w szkole "Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów" zapisów niezgodnych z art. 21 oraz art. 22 ust. 3 ustawy o rachunkowości, a dotyczących wymogów stawianych dowodom księgowym oraz sposobu poprawiania błędów w dowodach księgowych;

10) nie prowadzeniu ewidencji szczegółowej do konta 130 - "Rachunki bieżące jednostek budżetowych" z podziałem na subkonto dochodów i wydatków budżetowych, co jest niezgodne z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 142 poz. 1020 z późn. zm.);

11) niezgodnym z wyciągiem bankowym ujęciu w księgach rachunkowych zdarzenia związanego ze zwrotem opłaty za prowadzenie rachunku bankowego (wpływ kwoty na rachunek bankowy), tj. nie zachowano zgodności zapisów na koncie 130 - "Rachunki bieżące jednostek budżetowych" z zapisami w księgowości banku w skutek dokonania ewidencji wpływu kwoty zapisem ujemnych po stronie Ma konta 130, czym naruszono przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;

12) nie zachowaniu zasady czystości obrotów na koncie 130 - "Rachunki bieżące jednostek budżetowych" przy błędnych zapisach, zwrotach nadpłat, korektach poprzez nie zastosowanie dodatkowego technicznego zapisu ujemnego, co jest niezgodne z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;

13) ewidencjonowaniu pozostałych należności dotyczących zwrotu kosztów wynagrodzenia oraz narzutów na te wynagrodzenia po stronie Ma konta 201 - "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami" technicznym zapisem ujemnym oraz po stronie Wn konta 400 - "Koszty według rodzajów" również technicznym zapisem ujemnym, czym naruszono przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;

14) prowadzeniu konta analitycznego (201-01-0001) do konta rozrachunkowego 201 - "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami" dla kilku kontrahentów jednocześnie, co jest niezgodne z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;

15) braku w księgach rachunkowych wszystkich danych jakie powinien zawierać zapis księgowy, a mianowicie zrozumiałego tekstu opisującego dane zdarzenie gospodarcze (niektóre zapisy zawierały skróty lub kody opisu operacji przy czym jednostka nie posiadała pisemnego objaśnienia treści kodów), czym naruszono przepis art. 23 ust. 2 ustawy o rachunkowości;

16) braku wskazania pełnej informacji dotyczącej sposobu ujęcia dowodu księgowego w księgach rachunkowych (dekretacja), w przypadku niektórych dowodów księgowych, poprzez niewskazanie kwot do zaksięgowania oraz stron konta, na których należy dokonać ewidencji, co jest niezgodne art. 21 ust.1 pkt 6 ustawy o rachunkowości;

17) dokonanie ewidencji księgowej na podstawie dowodu, który nie spełnia wymogów art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości, a mianowicie na podstawie kserokopii dokumentu zgłoszenia uczestnictwa w szkoleniu;

18) zaniechaniu przeprowadzania kontroli formalnej dowodów źródłowych, co jest niezgodne z art. 45 ust. 3 ustawy o finansach publicznych oraz z obowiązującą w jednostce "Instrukcją obiegu i kontroli dokumentów";

19) ujmowaniu w dzienniku zdarzeń jakie nastąpiły w danym okresie sprawozdawczym w sposób niechronologiczny, co narusza przepis art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;

20) ewidencjonowaniu wynagrodzeń pracowników po stronie Ma konta 231 - "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń" w kwocie netto, tj. w kwocie do wypłaty (z pominięciem ewidencji potrąceń z wynagrodzeń obciążających pracownika), co jest niezgodne z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;

21)dodatkowym ewidencjonowaniu odsetek uzyskanych od środków zgromadzonych na rachunku bieżącym jednostki na koncie 996 - "Zaangażowanie dochodów własnych jednostek budżetowych", co jest niezgodne z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;

22) nieprzestrzeganiu obowiązującej w jednostce "Instrukcji dotyczącej gospodarki kasowej", poprzez brak podania kwoty wypłaty słownie przy potwierdzeniu odbioru gotówki z kasy;

23)niezamieszczaniu na załączonych do raportu kasowego rozchodowych dowodach kasowych (fakturach) numeru i pozycji raportu kasowego, co jest niezgodne z obowiązującą w szkole "Instrukcją dotyczącą gospodarki kasowej";

24) niezamieszczeniu w raporcie kasowym nr 8/2007 dat dokonania przychodu i rozchodu gotówki z kasy, naruszając tym regulacje zawarte w obowiązującej w szkole "Instrukcji dotyczącej gospodarki kasowej";

25) nieprawidłowym klasyfikowaniu wydatków:

a)     za usługę wymiany zawiasów wahadłowych w paragrafie 4210 - "Zakup materiałów i wyposażenia",

b)     na zakup tonera do drukarki komputerowej w paragrafie 4210 - "Zakup materiałów i wyposażenia",

c)      za szkolenia pracowników w paragrafie 4300 - "Zakup usług pozostałych",

d)     za kurs doskonalenia zawodowego dla nauczycieli w paragrafie 4210 - "Zakup materiałów i wyposażenia",

co naruszyło przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 107, poz. 726 z póżn. zm.);

 

       W związku z kontrolą, której wyniki zostały przedstawione w protokole kontroli znak: SKO.0913-37/07, zobowiązuję do:

1)     dokonywania zapisów w księgach rachunkowych, prowadzonych przy użyciu programu komputerowego, zgodnie z art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.), tj. poprzez wskazanie danych pozwalających na ustalenie osoby odpowiedzialnej za treść zapisu;

2)    opisywania dowodów źródłowych pod względem merytorycznym potwierdzającym celowość i zasadność dokonanych wydatków;

3)     uzupełnienia dokumentacji opisującej przyjęte przez jednostkę zasady (politykę) rachunkowości poprzez:

a)      wskazanie metod ustalania wyniku finansowego;

b)      opis sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym m.in.:

-     określenie przyjętych zasad klasyfikacji zdarzeń,

-     określenie wersji oprogramowania i daty rozpoczęcia jego eksploatacji,

mając na uwadze przepisy art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.);

4)    zatwierdzania wszelkich operacji finansowych i gospodarczych przed ich realizacją przez kierownika jednostki lub upoważnionych przez niego pracowników zgodnie z przepisem art. 44 ustawy z dnia 30.06.2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) oraz przepisem art. 39 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.);

5)    zatrudnienia na stanowisku głównego księgowego osoby, która spełnia wymagania zawarte w przepisie art. 45 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.);

6)    powierzenia na piśmie osobie zatrudnionej na stanowisku głównego księgowego obowiązków i odpowiedzialności w zakresie: prowadzenia rachunkowości jednostki, wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi, dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych zgodnie z przepisem art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.);

7)    dostosowania obowiązującej w szkole polityki rachunkowości do specyfiki prowadzenia szkoły, będącej jednostką budżetową;

8)     zawarcia w obowiązującej w szkole "Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów" zapisów zgodnych z art. 21 oraz art. 22 ust. 3 ustawy o rachunkowości, a dotyczących wymogów stawianych dowodom księgowym oraz sposobu poprawiania błędów w dowodach księgowych;

9)    prowadzenia ewidencji szczegółowej do konta 130 - "Rachunki bieżące jednostek budżetowych" z podziałem na subkonto dochodów i wydatków budżetowych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 142 poz. 1020 z późn. zm.);

10) ujmowania w księgach rachunkowych zdarzeń związanych m.in. ze zwrotem opłat za prowadzenie rachunku bankowego (wpływ kwoty na rachunek bankowy) po stronie Wn konta 130 Rachunki bieżące jednostek budżetowych", zachowując zgodność zapisów na koncie 130 - "Rachunki bieżące jednostek budżetowych" z zapisami w księgowości banku, w myśl rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;

11) zachowania zasady czystości obrotów na koncie 130 - "Rachunki bieżące jednostek budżetowych" przy błędnych zapisach, zwrotach nadpłat, korektach poprzez zastosowanie dodatkowego technicznego zapisu ujemnego, w myśl przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;

12) ewidencjonowania pozostałych należności dotyczących zwrotu kosztów wynagrodzenia oraz narzutów na te wynagrodzenia po stronie Wn konta 240 - "Pozostałe rozrachunki" oraz po stronie Ma konta 400 - "Koszty według rodzajów", mając na uwadze przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;

13) przestrzegania obowiązku prowadzenia ewidencji szczegółowej do konta 201 - "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami" w sposób umożliwiający ustalenie należności i zobowiązań według poszczególnych kontrahentów, stosownie do zasad funkcjonowania tego konta określonych w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;

14) dokonywania zapisów w księgach rachunkowych poprzez zamieszczanie wszystkich danych jakie powinien zawierać zapis księgowy, w tym m.in. zrozumiałego tekstu opisującego dane zdarzenie gospodarcze, skrótu lub kodu opisu operacji, z tym że należy posiadać pisemne objaśnienia treści skrótów lub kodów, w myśl przepisu art. 23 ust. 2 ustawy o rachunkowości;

15) zamieszczania na dowodach księgowych pełnej informacji o sposobie ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja), w myśl przepisu art. 21 ust.1 pkt 6 ustawy o rachunkowości oraz zgodnie z obowiązującą w szkole "Instrukcją obiegu i kontroli dokumentów";

16) dokonywania ewidencji księgowej na podstawie dowodów księgowych, spełniających wymogi art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości,

17) przeprowadzania kontroli formalnej dowodów źródłowych, zgodnie z art. 45 ust. 3 ustawy o finansach publicznych oraz z obowiązującą w jednostce "Instrukcją obiegu i kontroli dokumentów";

18) ujmowania w dzienniku zdarzeń jakie nastąpiły w danym okresie sprawozdawczym w sposób chronologiczny, w myśl przepisu art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;

19) ewidencjonowania zobowiązań jednostki z tytułu wynagrodzeń po stronie Ma konta 231 - "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń", zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;

20) zaprzestania ewidencjonowania odsetek uzyskanych od środków zgromadzonych na rachunku bieżącym jednostki na koncie 996 - "Zaangażowanie dochodów własnych jednostek budżetowych", mając na uwadze przepisy  rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;

21) przestrzegania obowiązującej w jednostce "Instrukcji dotyczącej gospodarki kasowej", w szczególności przy potwierdzaniu odbioru gotówki z kasy poprzez podanie słownie kwoty do wypłaty, zamieszczaniu w raportach kasowych dat dokonania przychodu i rozchodu gotówki z kasy, a także zamieszczaniu, na załączonych do raportu kasowego rozchodowych dowodach kasowych (fakturach), numeru i pozycji raportu kasowego;

22) prawidłowego klasyfikowania poniesionych wydatków w poszczególnych paragrafach klasyfikacji budżetowej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 14 czerwca 2006 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2006 r., nr 107, poz. 726 z póżn. zm.), a zwłaszcza do ujmowania wydatków związanych z: usługą wymiany zawiasów wahadłowych w paragrafie 430 - "Zakup usług pozostałych"; zakupem tonera do drukarki w paragrafie 475 - "Zakup akcesoriów komputerowych, w tym programów i licencji"; szkoleniami pracowników w paragrafie 470 - "Szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej"; z kursem doskonalenia zawodowego dla nauczycieli w paragrafie 430 - "Zakup usług pozostałych", z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu.

 

       Jednocześnie oczekuję od Pani Dyrektor w okresie 14 dni od daty doręczenia niniejszego wystąpienia pokontrolnego, informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o przyczynach nie podjęcia takich działań.

 

Dokument sporządzony w Wydziale Kontroli (2008-05-28)
Autoryzacja: Starosta Powiatu Tarnogórskiego Józef Korpak


Osoba wprowadzająca dokument: Łukasz Mazik

Data dokumentu: 2008-05-28

Data wprowadzenia: 2008-06-04

Wyświetleń: 1499

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Łukasz Mazik, dnia: 2008-06-04

« POWRÓT

WYDRUK