» STRONA GŁÓWNA » MENU PODMIOTOWE » Komórki organizacyjne Starostwa » Biuro Bezpieczeństwa Publicznego

Kompetencje Biura Bezpieczeństwa Publicznego


Symbol: SR.0716-34/06

§ 57
Biuro  Bezpieczeństwa Publicznego.

Do obowiązków Biura Bezpieczeństwa Publicznego należy między innymi:
1.w zakresie ochrony informacji niejawnych:
1)zapewnienie ochrony informacji niejawnych,
2)ochrona systemu teleinformatycznego,
3)kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,
4)okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów niejawnych,
5)przeprowadzanie zwykłego postępowania sprawdzającego na pisemne polecenie Starosty wobec osób zajmujących stanowiska (wykonujących rodzaj pracy), z którymi może łączyć się dostęp do informacji niejawnych,
6)szkolenie pracowników dopuszczonych do prac związanych z dostępem do informacji niejawnych,
7)sprawowanie nadzoru nad działaniem kancelarii tajnej,
8)podejmowanie działań zmierzających do wyjaśnienia ewentualnych przypadków naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych,
2.w zakresie służb, straży i reagowania kryzysowego:
1)kierowanie działaniami związanymi z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie powiatu
2)realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym:
a.opracowywanie i przedkładanie wojewodzie do zatwierdzenia powiatowego planu reagowania kryzysowego,
b.realizacja zaleceń do powiatowych planów reagowania kryzysowego,
c.wydawanie organom gminy zaleceń do gminnego planu reagowania kryzysowego,
d.zatwierdzanie gminnych planów reagowania kryzysowego,
3)zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia,
4)wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania powiatów i miast na prawach powiatu,
5)przeciwdziałanie skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
6)realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej,
7)obsługa Centrum Zarządzania Kryzysowego, do którego zadań należy:
a.pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego;
b.współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej;
c.nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności;
d.współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska;
e.współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
f.dokumentowanie działań podejmowanych przez centrum;
g.realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa;
8)współpraca i koordynacja zadań z powiatowymi służbami, strażą, urzędami miast i gmin na terenie Powiatu oraz organizacjami pozarządowymi,
9)ocena możliwych zagrożeń na obszarze powiatu, zapobieganie i przeciwdziałanie tym zagrożeniom,
10)opracowywanie projektów aktów prawnych Starosty dotyczących zapobiegania i likwidacji skutków zagrożeń (zdarzeń) oraz zapewnianie warunków wykonywania przez Starostę zadań związanych z zarządzaniem kryzysowym,
11)współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz bezpieczeństwa, ochrony życia i mienia mieszkańców,
12)monitorowanie napięć społecznych w regionie
3.kompetencje wynikające z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
1)uzgadnianie projektów studium i planów zagospodarowania przestrzennego,
4.zadania wynikające z ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP w zakresie spraw wojskowych i obronnych tj.:
1)organizacja i prowadzenie kwalifikacji wojskowej:
a.ustalanie składu i przedstawianie wojewodzie propozycji do powołania powiatowej komisji lekarskiej,
b.organizacja kwalifikacji wojskowej i zabezpieczenie warunków do pracy powiatowej komisji lekarskiej,
c.opracowywanie, prowadzenie i przechowywanie dokumentacji powiatowej komisji lekarskiej oraz obsługa administracyjna tej komisji,
e.właściwe gospodarowanie środkami finansowymi przekazanymi w ramach dotacji celowej na organizację tego zadania.
2)organizacja i prowadzenie akcji kurierskiej:
a.opracowanie i systematyczna aktualizacja dokumentacji akcji kurierskiej,
b.szkolenie i organizacja treningów dla osób realizujących zadania w ramach akcji kurierskiej,
c.nadzór nad organizacją akcji kurierskiej w gminach powiatu,
e.utrzymywanie ścisłego współdziałania z wojskowym komendantem uzupełnień w zakresie realizacji zadań związanych z mobilizacyjnym uzupełnieniem jednostek wojskowych.
3)organizacja działań związanych z realizacją zadań obrony cywilnej:
a.opracowanie planu obrony cywilnej powiatu oraz opiniowanie planów gminnych,
b.opracowanie i uzgadnianie planów działania,
c.planowanie, organizacja i koordynowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej,
d.przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
e.tworzenie i przygotowanie do działań jednostek organizacyjnych obrony cywilnej,
f.koordynacja działań w zakresie planów ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia,
g.koordynacja działań w zakresie planowania zapewnienia ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz, a także ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
h.wyznaczanie zakładów opieki zdrowotnej zobowiązanych do udzielania pomocy medycznej poszkodowanym w wyniku masowego zagrożenia życia i zdrowia ludności oraz nadzorowanie przygotowania tych zakładów do niesienia tej pomocy,
i.właściwe gospodarowanie środkami finansowymi przekazanymi w ramach dotacji celowej na organizację tego zadania.
4)realizacja świadczeń osobistych i rzeczowych na potrzeby obrony cywilnej i akcji kurierskiej:
a.planowanie świadczeń osobistych i rzeczowych dla zabezpieczenia realizacji zadań w zakresie obrony cywilnej i akcji kurierskiej,
b.występowanie do właściwych wójtów gmin i burmistrzów miast o nałożenie tych świadczeń,
c.systematyczny nadzór i aktualizacja jakości nałożonych świadczeń.
5.zadania w zakresie bezpieczeństwa publicznego:
1)współuczestniczenie w budowaniu i realizacji "Powiatowego programu zapobiegania przestępczości, ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego",
2)koordynowanie współdziałania pomiędzy samorządami gmin i powiatu w zakresie doskonalenia form i metod współpracy ze społecznością lokalną w realizacji zadań zawartych w ww. programie,
3)organizowanie działań na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży,
4)przedstawianie Staroście diagnozy, prognozy, wniosków i propozycji zmierzających do utrzymania stanu bezpieczeństwa i porządku,
5)współuczestniczenie w realizacji zadań w zakresie bezpieczeństwa i porządku zawartych pomiędzy Komendantem Powiatowym Policji a Starostą. Sporządzanie sprawozdań, wniosków i propozycji zmierzających do doskonalenia zasad współpracy w tym przedmiocie,
6)zajmowanie się całokształtem działań podejmowanych przez powiat w zakresie bezpieczeństwa (zgodnie z kompetencjami Starosty) polegających na skoordynowaniu współpracy pomiędzy instytucjami i organizacjami pozarządowymi,
7)reprezentowanie Starosty w szkoleniach na rzecz bezpieczeństwa (konferencje, seminaria),
8)udział w edukacji w zakresie bezpieczeństwa, celem realizowania przedsięwzięć zawartych w strategii wojewódzkiej,
9)obsługa administracyjna Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.



Osoba wprowadzająca dokument: Janusz Bentkowski

Data wprowadzenia: 2010-07-19

Wyświetleń: 700

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

« POWRÓT