» STRONA GŁÓWNA » MENU PODMIOTOWE » Komórki organizacyjne Starostwa » Biuro Bezpieczeństwa Publicznego

Kompetencje Biura Bezpieczeństwa Publicznego


Symbol: SR.0716-34/06

§ 57 z Uchwały Nr XLV/425/2009 Rady Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 24 listopada 2009 roku z późniejszymi zmianami.

 

Biuro  Bezpieczeństwa Publicznego.

1.       Biuro Bezpieczeństwa Publicznego realizuje zadania w zakresie ochrony informacji niejawnych:

1)       zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego,

2)       zapewnienie ochrony systemu teleinformatycznego, w którym są przetwarzane informacje niejawne,

3)       zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka,

4)       kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,

5)       opracowywanie i aktualizowanie planu ochrony informacji niejawnych, w tym, w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego oraz nadzorowanie jego realizacji,

6)       prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych w tym podnoszenie świadomości w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego, 

7)       prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających,

8)       prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto,

9)       przekazywanie ABW do ewidencji, danych osób uprawnionych do dostępu do informacji niejawnych, a także osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub wobec których podjęto decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa,

10)   opracowanie sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli "poufne"
w komórkach organizacyjnych,

11)   opracowanie instrukcji dotyczącej sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych
o klauzuli "zastrzeżone" w komórkach organizacyjnych oraz zakres i warunki stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego w celu ich ochrony,

12)   opracowanie dokumentacji określającej poziom zagrożeń związanych z nieuprawnionym dostępem do informacji niejawnych lub ich utratą,

13)   prowadzenie kancelarii niejawnej oraz bezpośredni nadzór nad obiegiem dokumentów,

14)   udostępnianie lub wydawanie dokumentów osobom do tego uprawnionym,

15)   egzekwowanie zwrotu dokumentów,

16)   ustalanie wymagań bezpieczeństwa dla Systemu Teleinformatycznego "BAS" i opracowanie odpowiedniej dokumentacji,

17)   kontrolowanie zgodności wykorzystywania zaimplementowanych środków ochrony
z zatwierdzoną dokumentacją bezpieczeństwa Systemu Teleinformatycznego "BAS",

18)   dokonywanie okresowych przeglądów ryzyka i analizowanie skuteczności zabezpieczeń Systemu Teleinformatycznego "BAS",

19)   wyjaśnianie i reagowanie na incydenty naruszania bezpieczeństwa teleinformatycznego.

2.       w zakresie służb, straży i zarządzania kryzysowego:

1)       kierowanie działaniami związanymi z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem
i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie Powiatu

2)       realizowanie zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym:

a)       opracowywanie i przedkładanie wojewodzie do zatwierdzenia powiatowego planu zarządzania kryzysowego,

b)       realizowanie zaleceń do powiatowych planów zarządzania kryzysowego,

c)       przedkładanie Staroście do zatwierdzenia propozycji zaleceń do gminnych planów zarządzania kryzysowego,

d)       sprawdzanie pod względem merytorycznym i przedkładanie staroście do zatwierdzenia gminnych planów zarządzania kryzysowego,

3)       organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego,

4)       przeciwdziałanie skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym,

5)       realizowanie zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej,

6)       zapewnienie ciągłości pracy Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego, do którego zadań należy:

a)       pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego,

b)       współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej,

c)       nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności,

d)       współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska,

e)       współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne,

f)         dokumentowanie działań podejmowanych przez centrum,

g)       realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa,

h)       obsługa numeru alarmowego 112

8)       współpraca i koordynacja zadań z powiatowymi służbami, strażą, urzędami miast i gmin
na terenie Powiatu oraz organizacjami pozarządowymi,

9)       ocena możliwych zagrożeń na obszarze powiatu, zapobieganie i przeciwdziałanie tym zagrożeniom,

10)   opracowywanie projektów aktów prawnych Starosty dotyczących zapobiegania i likwidacji skutków zagrożeń (zdarzeń) oraz zapewnianie warunków wykonywania przez Starostę zadań związanych z zarządzaniem kryzysowym,

11)   współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz bezpieczeństwa, ochrony życia i mienia mieszkańców,

12)   monitorowanie napięć społecznych w regionie,

13)   opracowanie i aktualizacja "Planu dystrybucji płynu Lugola".

3.       kompetencje wynikające z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

1)       uzgadnianie projektów studium i planów zagospodarowania przestrzennego,

4.       w zakresie spraw wojskowych, obronnych i Obrony Cywilnej:

1)   organizowanie i prowadzenie kwalifikacji wojskowej:

a)       ustalanie składów i przedstawianie wojewodzie propozycji do powołania powiatowej komisji lekarskiej,

b)       organizowanie kwalifikacji wojskowej i zabezpieczanie warunków do pracy powiatowej komisji lekarskiej,

c)       opracowywanie, prowadzenie i przechowywanie dokumentacji powiatowej komisji lekarskiej oraz obsługa administracyjna tej komisji,

d)       właściwe gospodarowanie środkami finansowymi przekazanymi w ramach dotacji celowej
na zabezpieczenie kwalifikacji wojskowej.

2)       organizowanie i prowadzenie akcji kurierskiej:

a)       opracowanie i systematyczna aktualizacja dokumentacji akcji kurierskiej,

b)       szkolenie i organizacja treningów dla osób realizujących zadania w ramach akcji kurierskiej,

c)       nadzór nad organizacją akcji kurierskiej w gminach powiatu,

d)       utrzymywanie ścisłego współdziałania z wojskowym komendantem uzupełnień w zakresie realizacji zadań związanych z mobilizacyjnym uzupełnieniem jednostek wojskowych.

3)       organizowanie działań związanych z realizacją zadań obrony cywilnej:

a)       opracowanie planu obrony cywilnej powiatu oraz opiniowanie planów gminnych,

b)       opracowanie i uzgadnianie planów działania,

c)       planowanie, organizacja i koordynowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej,

d)       przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,

e)       tworzenie i przygotowanie do działań jednostek organizacyjnych obrony cywilnej,

f)         koordynowanie działań w zakresie planów ewakuacji ludności I i II stopnia na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia,

g)       koordynowanie działań w zakresie planowania zapewnienia ochrony płodów rolnych
i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz, a także ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia zniszczeniem,

h)       wyznaczanie zakładów opieki zdrowotnej zobowiązanych do udzielania pomocy medycznej poszkodowanym w wyniku masowego zagrożenia życia i zdrowia ludności oraz nadzorowanie przygotowania tych zakładów do niesienia tej pomocy,

i)         właściwe gospodarowanie środkami finansowymi przekazanymi w ramach dotacji celowej
na organizację tego zadania,

j)         opracowanie i bieżąca aktualizacja "Planu ewakuacji (przyjęcia) III stopnia dla Powiatu Tarnogórskiego",

k)       nadzorowanie gospodarki materiałowej sprzętu obrony cywilnej na terenie powiatu,

l)         prowadzenie magazynu sprzętu obrony cywilnej,

m)     prowadzenie kontroli realizacji zadań obrony cywilnej w granicach powiatu.

4)       realizacja świadczeń osobistych i rzeczowych na potrzeby obrony cywilnej i akcji kurierskiej:

a)       planowanie świadczeń osobistych i rzeczowych dla zabezpieczenia realizacji zadań
w zakresie obrony cywilnej i akcji kurierskiej,

b)       występowanie do właściwych wójtów gmin i burmistrzów miast o nałożenie tych świadczeń,

c)       systematyczny nadzór i aktualizacja jakości nałożonych świadczeń.

5)   realizowanie zadań obronnych:

a)       opracowanie oraz aktualizowanie na bieżąco "Planu operacyjnego funkcjonowania Powiatu Tarnogórskiego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny",

b)       opracowanie oraz aktualizowanie na bieżąco dokumentacji Głównego Stanowiska Kierowania Starosty,

c)       opracowywanie i przedkładanie do zatwierdzenia staroście programu szkolenia na kolejne lata oraz planu szkolenia na kolejny rok,

d)       udział w organizacji i prowadzeniu ćwiczeń i szkoleń obronnych,

e)       organizacja, aktualizowanie i szkolenie obsady Stałego Dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa,

f)         opracowanie i aktualizowanie dokumentacji Punktu Kontaktowego HNS,

g)       opracowanie i aktualizowanie "Planu przygotowania publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne państwa.

5.       W zakresie bezpieczeństwa publicznego:

1)       współuczestniczenie w budowaniu i realizacji "Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli",

2)       sporządzanie sprawozdań z realizacji poszczególnych zamierzeń ww. programu,

3)       koordynowanie współdziałania pomiędzy powiatem, lokalnymi samorządami, policją, strażą pożarną, wymiarem sprawiedliwości oraz innymi jednostkami i organizacjami w zakresie doskonalenia form i metod współpracy ze społecznością lokalną w realizacji zadań zawartych w "Powiatowym programie zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego
i bezpieczeństwa obywateli",

4)       organizowanie działań na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, w tym przeprowadzanie okresowych badań i analiz w zakresie poczucia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży
w Powiecie,

5)       przedstawianie Staroście diagnozy, prognozy, wniosków i propozycji zmierzających
do utrzymania stanu bezpieczeństwa i porządku na terenie powiatu,

6)       współuczestniczenie w realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa i porządku wynikających
ze współpracy pomiędzy Komendantem Powiatowym Policji a Starostą. Przedstawianie propozycji oraz sporządzanie sprawozdań, wniosków zmierzających do doskonalenia zasad współpracy w tym przedmiocie,

7)       uczestniczenie w budowaniu bezpieczeństwa publicznego poprzez realizację zadań zawartych w programach krajowych, wojewódzkich i powiatowych,

8)       koordynowanie działań w zakresie realizacji Bezpiecznych Ferii oraz Bezpiecznych Wakacji na terenie Powiatu,

9)       podejmowanie działań w zakresie zapewnienia bezpiecznego wypoczynku w miejscach zbiorowego wypoczynku letniego, w szczególności na terenach lokalnych akwenów wodnych,

10)   obsługa administracyjno-biurowa Komisji Bezpieczeństwa i Porządku oraz realizacja wniosków wypracowanych podczas posiedzeń Komisji.

6.       Biuro współpracuje z Państwową Inspekcją Sanitarną w zakresie bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu.

7.       Biuro wykonuje czynności techniczne związane bieżącymi sprawami dotyczącymi dokonywania zmian w budżecie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej.

 

 



Osoba wprowadzająca dokument: Janusz Bentkowski

Data wprowadzenia: 2011-07-08

Wyświetleń: 672

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

« POWRÓT