» STRONA GŁÓWNA » MENU PODMIOTOWE » Przeprowadzane kontrole » Kontrole wewnętrzne » Kontrole powiatowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek nadzorowanych » Rok 2008

Wystąpienie pokontrolne - Dom Pomocy Społecznej w Łubiu



Symbol: SKO.0913-18/08

Tarnowskie Góry, dnia 25 sierpnia 2008 roku

SKO.0913-18/08

SZANOWNY  PAN
mgr Stanisław Parkitny
Dyrektor Domu Pomocy Społecznej
w Łubiu


WYSTĄPIENIE POKONTROLNE

     Na podstawie § 14 ust. 1 - 3 załącznika nr 1 do zarządzenia nr 123/06 Starosty Powiatu Tarnogórskiego z dnia 14 grudnia 2006 roku w sprawie zasad, trybu i procedury przeprowadzania kontroli w Starostwie Powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych oraz nadzorowanych jednostkach sektora finansów publicznych, w związku z przeprowadzoną kontrolą w Domu Pomocy Społecznej w Łubiu, przesyłam Panu niniejsze wystąpienie pokontrolne.
    W wyniku kontroli przeprowadzonej przez pracownika Wydziału Kontroli Starostwa Powiatowego w temacie: "Prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej" stwierdzono, iż w okresie objętym kontrolą tj. w kwietniu oraz maju 2008 roku w kierowanej przez Pana jednostce wystąpiły nieprawidłowości polegające na:
1) niewykonaniu bądź nieprawidłowym wykonaniu zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 25 lutego 2008 roku znak: SKO.0913-36/07 wskazujących na:
- regulowanie zobowiązań z tytułu dostaw i usług zgodnie z ustalonymi terminami, mając na uwadze art. 35 ust. 3 pkt. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2005 r., nr 249, poz. 2104, ze zm.),
- przekazywanie na rachunek bankowy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych naliczonego odpisu w terminach i kwotach określonych w art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r., nr 70, poz. 335 ze zm.),
- prowadzenie ewidencji szczegółowej według podziałek klasyfikacji wydatków budżetowych środków pobranych do kasy na realizację wydatków budżetowych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych. (Dz.U. z 2006 r., nr 142, poz. 1020 ze zm.),
- stosowanie technicznego zapisu ujemnego tylko na koncie 130 "Rachunki bieżące jednostek budżetowych", jak tego wymagają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;
2) ujmowaniu w dzienniku zdarzeń jakie nastąpiły w danym okresie sprawozdawczym w sposób niechronologiczny, co narusza przepis art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 ze zm.);
3) dokonaniu zapisu w księgach rachunkowych bez sporządzenia dowodu księgowego stwierdzającego dokonanie operacji gospodarczej, stanowiącego podstawę dokonanego zapisu, co jest niezgodne z art. 20 ust. 2 ustawy o rachunkowości;
4) dokonywaniu w księgach rachunkowych zapisów "czerwono - czarnych", co jest niezgodne art. 15 ust. 1 oraz art. 25 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości;
5) ujmowaniu umorzenia pozostałych środków trwałych na koncie 072 - "Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych" w korespondencji z kontem 013 - "Pozostałe środki trwałe", co jest niezgodne z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych;
6) wykazywaniu kwot zrealizowanych wydatków w sprawozdaniu Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych jednostek samorządu terytorialnego za okres od początku roku do dnia 30.04.2008 roku oraz za okres od początku roku do dnia 31.05.2008 roku, na podstawie danych z ewidencji analitycznej prowadzonej do konta 101 - "Kasa", co jest niezgodne z § 8 ust. 2 pkt. 3 załącznika nr 34 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2006 roku, nr 115 poz. 781 ze zm.);
7) braku ewidencji zwrotu poniesionych wydatków na koncie 130 "Rachunki bieżące jednostek budżetowych";
8) niezgodnym z rozporządzeniem Ministra Finansów z  14 czerwca 2006 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U.z 2006 r., nr 107, poz. 726 ze zm.) sklasyfikowaniu wydatku związanego z zakupem usługi dorobienia kluczy w paragrafie 4210 "Zakup materiałów i wyposażenia";
9) stałym pozostawaniu w kasie Domu Pomocy Społecznej środków pieniężnych pobranych z rachunku bankowego rachunku dochodów własnych, co jest niezgodne z obowiązującą w jednostce polityką rachunkowości.
    W związku z kontrolą, której wyniki zostały przedstawione w protokole kontroli znak akt: SKO.0913-18/08, zobowiązuję do:
1) prawidłowej realizacji zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 25 lutego 2008 roku znak: SKO.0913-36/07 poprzez:
- podejmowanie wszelkich działań mających na celu terminowe regulowanie zobowiązań z tytułu dostaw i usług oraz terminowe przekazywanie na rachunek bankowy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych naliczonego odpisu w wysokości określonej w art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych,
- ewidencjonowanie środków pobieranych z rachunku bankowego do kasy w ewidencji analitycznej prowadzonej według podziałek klasyfikacji wydatków budżetowych do konta 130 - "Rachunki bieżące jednostek budżetowych",
- stosowanie technicznego zapisu ujemnego w celu zachowania czystości obrotów wyłącznie na koncie 130 "Rachunki bieżące jednostek budżetowych";
2) ujmowania w dzienniku zdarzeń jakie nastąpiły w danym okresie sprawozdawczym w sposób chronologiczny, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości;
3) dokonywania zapisów w księgach rachunkowych na podstawie dowodów księgowych stwierdzających dokonanie operacji gospodarczej, zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy o rachunkowości;
4) dokonywania zapisów w księgach rachunkowych, zgodnie z zasadą podwójnego zapisu, tylko zapisami dodatnimi lub tylko zapisami ujemnymi, stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 oraz art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości;
5) ujmowania umorzenia pozostałych środków trwałych na koncie 072 - "Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych" w korespondencji z kontem 400 - "Koszty według rodzajów";
6) wykazywania kwot zrealizowanych wydatków w sprawozdaniu Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych jednostek samorządu terytorialnego wyłącznie na podstawie danych księgowości analitycznej prowadzonej do konta 130 - "Rachunki bieżące jednostek budżetowych";
7) prowadzenia ewidencji zwrotu poniesionych wydatków na koncie 130 "Rachunki bieżące jednostek budżetowych";
8) prawidłowego klasyfikowania wydatków, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, a zwłaszcza do ujmowania wydatków związanych z zakupem usług dorobienia kluczy w paragrafie 430 "Zakup usług pozostałych" z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu;
9) przestrzegania obowiązującej w Domu Pomocy Społecznej polityki rachunkowości, zwłaszcza w zakresie ustalonych kwot pogotowia kasowego.
    Jednocześnie oczekuję od Pana Dyrektora, w terminie 14 dni od daty doręczenia niniejszego wystąpienia pokontrolnego, informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o przyczynach nie podjęcia takich działań.


Dokument sporządzony w Wydziale Kontroli (2008-08-25)
Autoryzacja: Starosta Powiatu Tarnogórskiego Józef Korpak


Osoba wprowadzająca dokument: Ewa Lukosz

Data dokumentu: 2008-08-25

Data wprowadzenia: 2008-08-28

Wyświetleń: 1541

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Ewa Lukosz, dnia: 2008-08-28

« POWRÓT

WYDRUK