KOMPETENCJE BIURA DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Symbol: CON
Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych
1. Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych realizuje zadaniami wynikające z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z dnia 27 sierpnia 1997 roku (Dz. U. z 2010 Nr 214, poz.1407 z późn. zm.).
2. Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych koordynuje działalność Starostwa i powiatowych
jednostek organizacyjnych, w tym Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i
Powiatowego Urzędu Pracy,
w zakresie udzielanej pomocy materialnej ze środków Państwowego Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, w szczególności:
1) W zakresie obsługi Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych realizuje zadania związane z:
a) udzielaniem informacji w sprawach z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych,
b) ubieganiem się o dofinansowanie środkami Funduszu projektów realizowanych przez podmioty działające na rzecz osób niepełnosprawnych,
c) udzielaniem dofinansowania środkami Funduszu do zadań realizowanych przez osoby niepełnosprawne,
d)
inicjowaniem i prowadzeniem działań mających na celu
rozpowszechnianie informacji
o programach i formach pomocy realizowanych z udziałem środków Funduszu,
e) dbałością o zapewnienie płynności finansowej środkami Funduszu,
f) kompleksową sprawozdawczością w zakresie udzielonej pomocy materialnej ze środków Funduszu.
2) W zakresie koordynacji działań powiatowych jednostek organizacyjnych realizuje zadania związane z:
a)
gromadzeniem, opracowywaniem i przekazywaniem Staroście i
Zarządowi informacji
o sposobie dysponowania środkami finansowymi Funduszu przez powiatowe jednostki
organizacyjne,
b) ustalaniem założeń do rocznych planów rzeczowo-finansowych dotyczących realizacji zadań wynikających z obowiązujących przepisów oraz sporządzaniem kwartalnych sprawozdań z ich wykorzystania.
3) Współpracuje ze stowarzyszeniami oraz organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej tych osób.
4) zapewnia obsługę Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych przy Staroście.
5) wykonuje czynności związane z bieżącym nadzorem nad Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Tarnowskich Górach w części dotyczącej finansowania i rozliczania uczestnictwa osób niepełnosprawnych z terenu Powiatu w zajęciach Warsztatów Terapii Zajęciowej.
6) wykonuje czynności związane z bieżącym nadzorem nad realizacją i finansowaniem zadań wynikających z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, które są realizowane przy pomocy środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Tarnowskich Górach oraz w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Tarnowskich Górach.
7) współpracuje z organami administracji rządowej samorządowej oraz innymi organami administracji publicznej w sprawach:
a) pomocy społecznej i rehabilitacji osób niepełnosprawnych - zgodnie ze wskazaniami zawartymi w orzeczeniu o niepełnosprawności i o stopniu niepełnosprawności,
b) toczących się postępowań przed organami rentowymi i instytucjami realizującymi ubezpieczenia społeczne.
c) orzecznictwa i rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
3. W ramach struktury Biura ds. Osób
Niepełnosprawnych działa Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności,
który wykonuje zadania w zakresie orzekania
o niepełnosprawności, a w szczególności:
1) ustala niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności,
2) wydaje wskazania dotyczące odpowiedniego zatrudnienia uwzględniającego psychofizyczne możliwości danej osoby,
3) wydaje wskazania dotyczące szkolenia, w tym specjalistycznego,
4) wydaje wskazania dotyczące zatrudnienia w zakładzie aktywności zawodowej,
5) wydaje wskazania dotyczące uczestnictwa w terapii zajęciowej,
6) wydaje wskazania dotyczące konieczności zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze oraz pomoce techniczne ułatwiające funkcjonowanie danej osoby,
7)
wydaje
wskazania dotyczące korzystania z systemu środowiskowego wsparcia
w samodzielnej egzystencji,
8) wydaje wskazania dotyczące konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji,
9) wydaje wskazania dotyczące spełniania przez osobę niepełnosprawną przesłanek określonych w art. 8, ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym.
Osoba wprowadzająca dokument: Danuta Stroba
Data wprowadzenia: 2011-07-22
Wyświetleń: 845
Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.
« POWRÓT