» STRONA GŁÓWNA » MENU PODMIOTOWE » Komórki organizacyjne Starostwa » Geodeta Powiatowy

Kompetencje Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomośsciami


Symbol: MB.0716-86/2003/XV/136/15

§ 67

Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami.

Do zakresu działania Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami należą w szczególności:

1.       kompetencje wynikające z ustawy o gospodarce nieruchomościami, w tym:

a)     dokonywanie darowizny nieruchomości na cele publiczne oraz między Skarbem Państwa i jednostkami samorządu terytorialnego,

b)       zamiana nieruchomości (również użytkowania wieczystego) między Skarbem Państwa a jednostkami samorządu terytorialnego,

c)       obciążanie nieruchomości Skarbu Państwa ograniczonymi prawami rzeczowymi,

d)      przenoszenie własności nieruchomości w formie prawem przewidzianej na rzecz państwowych osób prawnych lub państwowych jednostek organizacyjnych, na podstawie aktu o ich utworzeniu i wyposażeniu,

e)       wyrażanie zgody na zrzeczenie się przez państwową osobę prawną własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości,

f)         gospodarowanie zasobem Skarbu Państwa,

g)      sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości Skarbu Państwa przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste,

h)      ogłaszanie i organizowanie przetargów na zbycie nieruchomości Skarbu Państwa,

i)        zbywanie nieruchomości Skarbu Państwa w formie bezprzetargowej,

j)         ustanawianie trwałego zarządu na rzecz jednostek organizacyjnych w drodze decyzji,

k)       wydawanie decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu,

l)        wydawanie decyzji o przeniesieniu trwałego zarządu pomiędzy jednostkami organizacyjnymi,

m)     ustalanie opłat za oddanie nieruchomości w trwały zarząd,

n)      aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa oraz z tytułu trwałego zarządu,

o)    ustalanie bonifikaty z tytułu użytkowania wieczystego

      nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków,

p)     orzekanie o zwrocie na rzecz jednostki organizacyjnej nakładów poniesionych na budowę, rozbudowę i przebudowę budynków w przypadku wygaśnięcia trwałego zarządu,

q)   wnioskowanie o podziale nieruchomości w celu zaspokojenia roszczeń wynikających z niniejszej ustawy lub ustaw odrębnych,

r)        opiniowanie projektów podziału nieruchomości Skarbu Państwa,

s)       prowadzenie postępowania wywłaszczeniowego,

t)        orzekanie o odszkodowaniu za wywłaszczone nieruchomości,

u)    ograniczanie w drodze decyzji sposobu korzystania z

      nieruchomości,

v)       zezwolenie na czasowe zajęcie nieruchomości, na okres nie dłuższy niż 6 mies.,

w)     nabywanie na Skarb Państwa lub gminy części nieruchomości jeżeli ograniczenie prawa własności uniemożliwia prawidłowe jej wykorzystanie,

x)      orzekanie o zwrocie wywłaszczonych nieruchomości na wniosek poprzednich właścicieli lub ich następców prawnych, zwrocie odszkodowania w tym także nieruchomości zamiennej,

y)      uwłaszczanie państwowych i innych osób prawnych, orzekanie o własności budynków, budowli i urządzeń trwale z gruntem związanych,

z)       współpraca z rzeczoznawcami majątkowymi,

aa)   sporządzanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych nieruchomości,

bb)   oddawanie w  zarząd nieruchomości zajętych pod drogi powiatowe, wojewódzkie i krajowe,

cc)   orzekanie o odszkodowaniu za szkody powstałe na nieruchomości w nagłych wypadkach losowych lub w razie klęski żywiołowej,

dd)   zawiadamianie poprzedniego właściciela o zamiarze użycia nieruchomości na inny cel niż określony w decyzji o wywłaszczeniu, oraz o możliwości zwrotu,

ee)   wydawanie zaświadczeń potwierdzających posiadanie uprawnień do zaliczania wartości mienia pozostawionego za granicą kraju w związku z wojną 1939 r., 

ff)      zaliczanie wartości pozostawionego mienia za granicą na pokrycie ceny sprzedaży nieruchomości i opłat za użytkowanie wieczyste,

gg)   ustalanie wartości katastralnych nieruchomości.

 

2.     kompetencje wynikające z ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności, w tym:

a) wydawanie decyzji o przekształceniu prawa użytkowania      wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności lub o jego odmowie,

b)       ustalanie opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego,

c)      wydawanie decyzji stwierdzających istnienie uprawnienia do nieodpłatnego przekształcenia (nieruchomości Skarbu Państwa).

 

3.       kompetencje wynikające z ustawy Kodeks Cywilny, w tym:

a)       wyrażanie zgody na zrzeczenie się własności nieruchomości, 

b)      przenoszenie własności nieruchomości lub użytkowania

      wieczystego,

c)      rozwiązywanie umowy użytkowania wieczystego w przypadku korzystania niezgodnego z umową.

 

4.      kompetencje wynikające z ustawy o pracowniczych ogrodach działkowych, w tym:

a)     nieodpłatne przekazanie gruntów przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod pracownicze ogrody działkowe w użytkowanie wieczyste Polskiemu Związkowi Działkowców.

 

5.       kompetencje wynikające z ustawy o lasach, w tym:

a)       wydawanie decyzji o zmianie lasu na użytek rolny - w stosunku do lasów nie stanowiących własności skarbu państwa o pow. do 10 ha.,

b)  wydawanie decyzji w sprawie przekazania w zarząd Lasów Państwowych (nadleśnictw) gruntów Skarbu Państwa przeznaczonych do zalesienia w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (zadanie z zakresu administracji rządowej),

c)    wnioskowanie o przekazanie w użytkowanie wieczyste osobie prawnej lub innej jednostce organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej budynków i budowli będących w zarządzie Lasów Państwowych a nieprzydatnych dla gospodarki leśnej (zadanie z zakresu administracji rządowej).

 

6.       kompetencje wynikające z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, w tym:

a)     wydawanie decyzji zezwalającej na wyłączenie gruntów z produkcji rolnej,

b)       ustalanie opłat z tytułu wyłączenia gruntów,

c)        nakładanie dodatkowych opłat w przypadku samowolnego

       wyłączenia gruntów z produkcji rolnej,

d)        wydawanie decyzji dotyczących rekultywacji gruntów rolnych,

e)        prowadzenie okresowych kontroli na terenach podlegających

       rekultywacji,

f)           wydawanie decyzji o zakończeniu rekultywacji.

 

7.       kompetencje wynikające z ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, w tym:

a)      przyznawanie własności użytkowanej działki gruntu - z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego państwu.

 

8.       kompetencje wynikające z dekretu o wpisywaniu w księgach hipotecznych (gruntowych) prawa własności nieruchomości przejętych na cele reformy rolnej, w tym:

a)      stwierdzanie, czy nieruchomość podlega pod działanie dekretu o reformie rolnej,

b)      składanie wniosku o wpis do księgi wieczystej z odpowiednią dokumentacją,

c)     poświadczanie opisu granic na podstawie dokumentacji geodezyjnej.

 

9.       kompetencje wynikające z dekretu o ochronie i uregulowaniu własności osadniczych gospodarstw chłopskich na obszarze Ziem Odzyskanych:

a)      poświadczenie nabycia własności gospodarstwa rolnego w formie aktu nadania,

b)       składanie wniosków o wpis do księgi wieczystej,

c)       zmiana obszaru nadanego gospodarstwa rolnego.

 

10.    kompetencje wynikające z dekretu o uwłaszczeniu i o uregulowaniu innych spraw związanych z reformą rolną i osadnictwem rolnym, w tym:

a)    orzekanie o nadaniu własności dzierżawcom i o ustaleniu ceny nabycia nieruchomości,

b)      orzekanie o nabyciu własności nieruchomości oraz o ustaleniu ceny nabycia z innych tytułów niż dzierżawa,

c)      orzekanie o zwolnieniu repatriantów od obowiązku uiszczenia ceny nabycia nadanych im nieruchomości państwowych.

 

11.   kompetencje wynikające z ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw, w tym:

a)      stwierdzenie wygaśnięcia dotychczasowych decyzji oraz przekazanie mienia do Zasobu,

b)      nieodpłatne przekazywanie Lasom Państwowym wydzielonych geodezyjnie gruntów wchodzących w skład Zasobu, przeznaczonych do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu).

 

12.    kompetencje wynikające z ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, w tym:

a)       ustalanie, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową,

b)      ustalanie wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów.

 

13.   kompetencje wynikające z ustawy o stosunku państwa do Kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, w tym:

a)  oddawanie w użytkowanie wieczyste lub sprzedaż gruntów przeznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego na cele sakralne i kościelne oraz katolickie cmentarze wyznaniowe.

 

14.   kompetencje wynikające z ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w tym:

a)     przekazywanie w zarząd organów wojskowych gruntów

      stanowiących własność Skarbu Państwa,

b)      przejęcie nieruchomości pozostającej w zarządzie organów wojskowych zbędnej na cele obronności i bezpieczeństwa państwa,

c)       uzgadnianie wprowadzenia zakazu wstępu na grunty zajęte na cele obronności.

 

15.    kompetencje wynikające z ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, w tym:

a)      gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjętych do zasobu oraz udostępnianie zasobu,

b)       prowadzenie geodezyjnej sieci uzbrojenia terenu,

c)      planowanie prac geodezyjnych i kartograficznych i klasyfikacji gruntów,

d)      ogłaszanie i prowadzenie przetargów na roboty geodezyjne dotyczące modernizacji mapy i operatu ewidencji gruntów,

e)      uzgadnianie projektów geodezyjnych osnów poziomych i wysokościowych,

f)        zakładanie punktów szczegółowej osnowy poziomej i wysokościowej,

g)       zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej,

h)      prowadzenie powiatowej bazy danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie,

i)         uzgadnianie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,

j)         ocena zgodności realizacji projektowanych sieci uzbrojenia,

k)      współpraca z nadzorem budowlanym w zakresie inwentaryzacji powykonawczej,

l)        ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,

m)    sprzedaż dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie,

n)      dysponowanie środkami Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym,

o)      prowadzenie ewidencji gruntów i budynków w systemie

      informatycznym,

p)      prowadzenie ewidencji gruntów i budynków w formie konwencjonalnych rejestrów i map,

q)      gromadzenie i aktualizacja danych o gleboznawczej klasyfikacji gruntów,

r)        wprowadzanie zmian w ewidencji gruntów,

s)       prowadzenie numeracji porządkowej nieruchomości,

t)        organizacja katastru we współpracy z wydziałami Ksiąg

      Wieczystych,

u)       współpraca ze statystyką państwową i analizy na potrzeby lokalne,

v)      sporządzanie zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją

      gruntów i budynków.

 

16.   kompetencje wynikające z ustawy o utracie mocy prawnej niektórych ksiąg wieczystych, w tym:

a)       wydawanie decyzji o nadaniu nieruchomości  przez państwo,

b)       wydawanie dodatkowej decyzji ustalającej obciążenia, które 

       wymagają ujawnienia w księgach  wieczystych.

 

17.    kompetencje wynikające z ustawy o księgach wieczystych i hipotece, w tym:

a)      sporządzanie wniosków do sądu celem ujawnienia stosownych zmian w księgach wieczystych.

 

18.    kompetencje wynikające z ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia:

a)       przekwalifikowanie z urzędu zalesionego gruntu z roli na las.

 

19.  kompetencje wynikające z ustawy Prawo wodne:

a)      stwierdzenie, na wniosek zainteresowanego, przejścia stanowiących własność Skarbu Państwa wód oraz gruntów pokrytych tymi wodami w trwały zarząd odpowiednio urzędów morskich, regionalnych zarządów gospodarki wodnej, parków narodowych.

 

20.  zadania wynikające z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

a)    uzgadnianie warunków zabudowy,

b)      uzgadnianie projektów studium i planów zagospodarowania przestrzennego.

 

 

Dokument przygotowano w Biurze Rady Powiatu (29.12.03)

Autoryzacja dokumentu - Kierownik Biura Rady Powiatu

mgr Marzanna Kosiewicz.



Osoba wprowadzająca dokument: Krzysztof Dudek

Data wprowadzenia: 2006-06-02

Wyświetleń: 1001

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

« POWRÓT