» STRONA GŁÓWNA » MENU PODMIOTOWE » Przeprowadzane kontrole » Kontrole wewnętrzne » Kontrole powiatowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek nadzorowanych » Rok 2009

Wystąpienie pokontrolne - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Tarnowskich Górach



Symbol: SKO.0913-18/09

Tarnowskie Góry, dnia 01 lipca 2009 roku

SKO.0913-18/09


SZANOWNA PANI
Klaudia Zyśk
Dyrektor
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Tarnowskich Górach

 

WYSTĄPIENIE POKONTROLNE


     Na podstawie § 14 ust. 1 - 3 załącznika nr 1 do zarządzenia nr 123/06 Starosty Powiatu Tarnogórskiego z dnia 14 grudnia 2006 roku w sprawie zasad, trybu i procedury przeprowadzania kontroli w Starostwie Powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych oraz nadzorowanych jednostkach sektora finansów publicznych, w związku z przeprowadzoną kontrolą w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Tarnowskich Górach, przesyłam Pani niniejsze wystąpienie pokontrolne.
   W wyniku kontroli przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Kontroli Starostwa Powiatowego w temacie: "Prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej, udzielania zamówień publicznych, nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, udzielania urlopów oraz terminowość załatwiania spraw", stwierdzono, iż w okresie objętym kontrolą w kierowanej przez Panią jednostce wystąpiły nieprawidłowości polegające na:
1) braku w dokumentacji opisującej przyjęte zasady (politykę) rachunkowości pełnego opisu przyjętych w jednostce zasad klasyfikacji zdarzeń, co jest niezgodne z art.10 ust.1 pkt.3a ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 ze zm.) oraz wprowadzeniu do stosowania zmian polityki rachunkowości z dniem 02 marca 2009 roku, co narusza art.5 ustawy o rachunkowości;
2) ewidencjonowaniu zwrotu nadpłaty oraz zmniejszenia należności z zastosowaniem dodatkowego zapisu ujemnego po obydwu stronach konta 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych", co jest niezgodne z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów (Dz. U. z 2006 r. nr 142 poz.1020 ze zm.);
3) ujęciu w księgach rachunkowych dwóch dowodów źródłowych w niewłaściwym okresie sprawozdawczym, co narusza art.20 ust.1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości;
4) nie określeniu w poleceniu wyjazdu służbowego miejsca docelowego podróży służbowej, co jest sprzeczne z przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 roku w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. nr 236, poz.1990 ze zm.);
5) sklasyfikowaniu wydatków na zakup akcesoriów komputerowych oraz części wydatku związanego z zakupem usług pocztowych w paragrafie 4210 "Zakup materiałów i wyposażenia" tj. niezgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 14 czerwca 2006 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów, rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2006 r., nr 107, poz. 726 ze zm.); mając na celu uniknięcie przekroczenia kwoty wydatków ustalonej w dziale 852 rozdziale 85218 paragrafie 4300 i 4750 w rocznym planie finansowym jednostki, co jest niezgodnie z art.35 ust.1 i art.138 pkt.3 w związku z art.189 ust.1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2005 r. nr 249, poz. 2104 ze zm);
6) realizowaniu zamówień publicznych na usługi telefonii lokalnej, usługi pocztowe oraz nadzór nad programem księgowym przed zatwierdzeniem przez Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie wniosków o przeprowadzenie postępowania o udzielenie przedmiotowych zamówień, co jest niezgodne z pkt.3.1 oraz pkt.5 rozdziału I regulaminu udzielania zamówień publicznych przez powiatowe jednostki organizacyjne (uchwała nr 171/820/2008 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 15 grudnia 2008 roku ze zm.);
7) dopuszczeniu do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku, co jest niezgodne z art.229 §4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 roku nr 21 poz. 94 ze zm.);
8) ustalaniu planu urlopów niezgodnie z art.163 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 roku nr 21 poz. 94 ze zm.) poprzez:
a. objęcie planem części urlopu udzielanego pracownikowi zgodnie z art.1672 Kodeksu pracy,
b. nie objęcie planem całości przysługującego pracownikowi wymiaru urlopu,
c. brak ustalenia planu urlopów dla pracowników zatrudnionych w 2009 roku (w trakcie kontroli plan ten został sporządzony).
   W związku z kontrolą, której wyniki zostały przedstawione w protokole kontroli znak akt: SKO.0913-18/09, zobowiązuję do:
1) wprowadzenia pełnego opisu przyjętych w jednostce zasad klasyfikacji zdarzeń, zgodnie z art.10 ust.1 pkt.3a ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz. U.z 2002 r. nr 76, poz. 694 ze zm.);
2) stosowania przyjętych zasad (polityki) rachunkowości w sposób ciągły, stosownie do przepisu art. 5 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości;
3) prowadzenia ewidencji księgowej zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006 r. nr 142 poz.1020 ze zm.), a zwłaszcza do stosowania technicznego zapisu ujemnego wyłącznie w celu zachowania czystości obrotów na koncie 130 "Rachunki bieżące jednostek budżetowych";
4) ujmowania w księgach rachunkowych dowodów źródłowych w okresie sprawozdawczym, w którym nastąpiły stwierdzone w nich zdarzenia gospodarcze, stosownie do przepisu art.20 ust.1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości oraz obowiązujących w jednostce zasad (polityki) rachunkowości;
5) określania w poleceniach wyjazdu służbowego miejsca docelowego podróży służbowej, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 roku w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. nr 236, poz.1990 ze zm.);
6) dokonywania wydatków publicznych na cele i w wysokościach określonych w rocznym planie finansowym z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem, stosownie do przepisów art.35 ust. 1 i art.138 pkt.3 w związku z art.189 ust.1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2005 r. nr 249, poz. 2104 ze zm.);
7) realizowania zamówień publicznych po zatwierdzeniu przez Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie wniosków o ich udzielenie, w wysokości środków zaplanowanych w danym zadaniu w rocznym planie finansowym Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, zgodnie z pkt.3.1 oraz pkt.5 rozdziału I regulaminu udzielania zamówień publicznych przez powiatowe jednostki organizacyjne (uchwała nr 171/820/2008 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 15 grudnia 2008 roku ze zm.), mając na uwadze konieczność podjęcia z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym działań w celu dokonania ewentualnych zmian ww. planu finansowego;
8) dopuszczania do pracy pracownika wyłącznie z aktualnym orzeczeniem lekarskim, stwierdzającym brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku, zgodnie z art.229 §4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 roku nr 21 poz. 94 ze zm.);
9) ustalania planu urlopów dla wszystkich pracowników Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, ujmując w nim całość przysługującego pracownikom wymiaru urlopu, z wyjątkiem części urlopu udzielanego zgodnie z art.1672 Kodeksu pracy, stosownie do art.163 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy.
   Jednocześnie oczekuję od Pani w terminie 14 dni od daty doręczenia niniejszego wystąpienia pokontrolnego, informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o przyczynach nie podjęcia takich działań.

 

 

 

Dokument sporządzony w Wydziale Kontroli (2009-07-01)
Autoryzacja: Starosta Powiatu Tarnogórskiego Józef Korpak


Osoba wprowadzająca dokument: Ewa Lukosz

Data dokumentu: 2009-07-01

Data wprowadzenia: 2009-07-06

Wyświetleń: 1587

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Ewa Lukosz, dnia: 2009-07-06

« POWRÓT

WYDRUK