» STRONA GŁÓWNA » MENU PODMIOTOWE » Przeprowadzane kontrole » Kontrole wewnętrzne » Kontrole powiatowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek nadzorowanych » Rok 2009

Wystąpienie pokontrolne- Dom Pomocy Społecznej w Miedarach



Symbol: SKO.0913-23/09

          Tarnowskie Góry, dnia 07.10.2009 roku

 SKO.0913-23/09

          SZANOWNY PAN
          Józef Goniwiecha
          Dyrektor Domu Pomocy Społecznej
          w Miedarach

 

      WYSTĄPIENIE POKONTROLNE

 

       Na podstawie § 14 ust. 1 - 3 załącznika nr 1 do zarządzenia nr 123/06 Starosty Powiatu Tarnogórskiego z dnia 14 grudnia 2006 roku w sprawie zasad, trybu i procedury przeprowadzania kontroli w Starostwie Powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych oraz nadzorowanych jednostkach sektora finansów publicznych, w związku z przeprowadzoną kontrolą w Domu Pomocy Społecznej w Miedarach, przesyłam Panu niniejsze wystąpienie pokontrolne.
     W wyniku kontroli przeprowadzonej przez pracownika Wydziału Kontroli Starostwa Powiatowego w temacie: "Prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej, udzielania zamówień publicznych, nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, udzielania urlopów oraz pobierania odpłatności za pobyt w Domu Pomocy Społecznej", stwierdzono, iż w okresie objętym kontrolą w kierowanej przez Pana jednostce wystąpiły nieprawidłowości polegające na:
1) ewidencjonowaniu na dodanym do Zakładowego Planu Kont koncie 133 "Rachunek dochodów budżetowych"  stanu środków budżetowych i obrotów na rachunku bankowym jednostki z tytułu zrealizowanych przez jednostkę dochodów budżetowych, co jest niezgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów (Dz. U. z 2006 r. nr 142 poz.1020 ze zm.);
2) ujmowaniu dowodów w księgach rachunkowych po upływie okresu sprawozdawczego w którym nastąpiło stwierdzone w nich zdarzenie gospodarcze, co narusza art.20 ust.1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości(Dz. U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 ze zm.);
3) nieterminowym regulowaniu zobowiązań z tytułu dostaw i usług, co jest niezgodne z art. 35 ust. 3 pkt. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 roku nr 249, poz. 2104, z późn. zm.);
4) dokonywaniu wydatków powyżej kwot ustalonych w rocznym planie finansowym jednostki niezgodnie z art.35 ust.1 i art.138 pkt.3 w związku z art.189 ust.1 ustawy o finansach publicznych;
5) zorganizowaniu pomieszczenia kasy z naruszeniem wymogów określonych w instrukcji kasowej jednostki; 
6) ustaleniu szacunkowej wartości zamówienia publicznego w przedmiocie dostawy oleju opałowego do Domu Pomocy Społecznej w Miedarach na podstawie "rozeznania rynku", co jest niezgodne z art.34 ust.1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r., nr 223 poz.1655z późn. zm.);
7) określeniu przedmiotu zamówienia publicznego na dostawy oleju opałowego do Domu Pomocy Społecznej w Miedarach poprzez wskazanie znaku towarowego, co jest niezgodne  z art.29 ust.2 i 3 ustawy Prawo zamówień publicznych;
8) braku udokumentowania faktu doręczenia zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty wykonawcom, którzy złożyli oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę oleju opałowego do Domu Pomocy Społecznej w Miedarach, co uniemożliwia prawidłową realizację przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie  środków ochrony prawnej;
9) nie sporządzaniu wniosków o przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych o wartości szacunkowej poniżej 14000 EURO, co jest niezgodne z pkt.3.1 rozdziału I  Regulaminu udzielania zamówień publicznych przez powiatowe jednostki organizacyjne wprowadzonego, Uchwałą Zarządu Powiatu nr 171/820/2008 z dnia 15 grudnia 2008 roku z późn. zm;
10) nie wskazaniu wszystkich składników wynagrodzenia w umowie o pracę zawartej z nowo zatrudnionym pracownikiem, co narusza art. 29 § 1 pkt. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (tj. Dz. U. z 1998 roku nr 21 poz.94 ze zm.);
11) dopuszczeniu do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku, co jest niezgodne z art.229 § 4 ustawy Kodeks pracy;
12) dopuszczeniu do pracy pracownika bez aktualnego szkolenia wstępnego ogólnego oraz bez udokumentowania daty przeprowadzenia szkolenia wstępnego na stanowisku pracy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, co jest to sprzeczne z art. 2373  § 1 i 2 Kodeksu pracy oraz § 10 ust. 1 i § 11 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2004 r. nr 180, poz. 1860);
13) sporządzaniu planu urlopów niezgodnie z art.163 ustawy Kodeks pracy  poprzez:
- ustalenie planu urlopów przez pracownika jednostki nie posiadającego stosownego  upoważnienia kierownika jednostki,
- objęcie planem urlopów części urlopu udzielanego pracownikowi zgodnie z art. 1672 Kodeksu pracy tj. na jego żądanie,
- nie ujęcie w planie urlopów całości przysługującego pracownikom urlopu po odjęciu urlopu udzielanego zgodnie z art. 1672 Kodeksu pracy,
- braku ustalenia planu urlopów dla wszystkich pracowników zatrudnionych w jednostce (planem objęto 59 osób spośród 71 zatrudnionych); 
14) udzieleniu pracownikowi urlopu okolicznościowego w wymiarze wyższym niż wynikającym § 15 pkt 2  Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz. U. z 1996 r. Nr 60, poz. 281 z późn. zm.);
15) korygowaniu dat na dokumentach poprzez zamazywanie uprzedniej treści płynem korygującym i wpisywaniu nowej treści.
     W związku z kontrolą, której wyniki zostały przedstawione w protokole kontroli znak akt: SKO.0913-23/09, zobowiązuję do:
1) ewidencjonowania stanu środków budżetowych i obrotów na rachunku bankowym jednostki z tytułu zrealizowanych przez jednostkę dochodów budżetowych na koncie 130 "Rachunki bieżące jednostek budżetowych" zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów (Dz. U. z 2006 r. nr 142 poz.1020 ze zm.);
2) ujmowania dowodów  w księgach rachunkowych w okresie sprawozdawczym w którym nastąpiło stwierdzone w nich zdarzenie gospodarcze, zgodnie art.20 ust.1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości ( tj. Dz. U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223);
3) terminowego regulowania zobowiązań z tytułu dostaw i usług, zgodnie z art. 35 ust. 3 pkt. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 roku nr 249, poz. 2104, z późn. zm.);
4) dokonywania wydatków publicznych w granicach kwot określonych w rocznym planie finansowym jednostki z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem stosownie do przepisów  art.35 ust.1 i art.138
pkt.3 w związku z art.189 ust.1 ustawy z o finansach publicznych;
5) dostosowania pomieszczenia kasy do wymogów określonych w  "Instrukcji kasowej" jednostki albo - w przypadku braku możliwości zorganizowania pomieszczenia kasy w sposób określony w przepisach wewnętrznych wprowadzenia stosownych zmian
w tychże przepisach, ustalając zasady zabezpieczenia pomieszczenia kasowego;
6) ustalania szacunkowej wartości zamówienia publicznego na dostawy powtarzające się okresowo zgodnie z art.34 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r., nr 223 poz.1655 z późn. zm.);
7) nie opisywania  przedmiotu zamówienia poprzez wskazywanie znaku towarowego w przypadku prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w przedmiocie dostawy oleju opałowego stosownie do art.29 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych;
8) dokumentowania faktu doręczenia zawiadomienia wykonawcom, którzy składają oferty w prowadzonych przez jednostkę postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych w zakresie określonym w art.92 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych;
9) sporządzania wniosków o przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówień publicznych o wartości szacunkowej poniżej 14000 EURO, zgodnie z pkt.3.1 rozdziału I Regulaminu Udzielania Zamówień Publicznych przez Powiatowe Jednostki Organizacyjne, wprowadzonego Uchwałą Zarządu Powiatu nr 211/1056/2009 z dnia 29 czerwca 2009 roku;
10) wskazywania w sporządzanych umowach o pracę wszystkich składników wynagrodzenia, zgodnie z art. 29 § 1 pkt. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (tj. Dz. U. z 1998 roku nr 21 poz.94 ze zm.);
11) dopuszczania do pracy pracownika wyłącznie z aktualnym orzeczeniem lekarskim stwierdzającym brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku, zgodnie z art.229 § 4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy;
12) dopuszczania do wykonywania pracy pracownika wyłącznie po odbyciu przez niego  szkolenia wstępnego ogólnego oraz szkolenia wstępnego na stanowisku pracy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dokumentowania daty przeprowadzenia ww. szkoleń, zgodnie z art. 2373 § 1 i 2 Kodeksu pracy oraz § 10 ust. 1 i § 11 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2004r. nr 180, poz. 1860);
13) sporządzania planu urlopów zgodnie z art.163 ustawy Kodeks pracy, a zwłaszcza do :
- ustalania planu urlopów przez kierownika jednostki,
- ujmowania w planie urlopów całości przysługującego pracownikom urlopu po odjęciu urlopu udzielanego zgodnie z art. 1672 Kodeksu pracy,
- ustalania planu urlopów dla wszystkich pracowników zatrudnionych w jednostce;
14) udzielania pracownikowi urlopu okolicznościowego w wymiarze wynikającym z § 15 pkt. 2  Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz. U. z 1996 r. Nr 60, poz. 281 z późn. zm.);
15) zaniechania dokonywania jakichkolwiek zmian bezpośrednio w tekście istniejącego dokumentu.
      Jednocześnie oczekuję od Pana w terminie 14 dni od daty doręczenia niniejszego wystąpienia pokontrolnego, informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o przyczynach nie podjęcia takich działań.

 

 

 

Dokument sporządzony w Wydziale Kontroli (2009-10-07)
Autoryzacja: Starosta Powiatu Tarnogórskiego Józef Korpak


Osoba wprowadzająca dokument: Piotr Kaleta

Data dokumentu: 2009-10-19

Data wprowadzenia: 2009-10-19

Wyświetleń: 1489

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Piotr Kaleta, dnia: 2009-10-19

« POWRÓT

WYDRUK