» STRONA GŁÓWNA » MENU PODMIOTOWE » Przeprowadzane kontrole » Kontrole wewnętrzne » Kontrole powiatowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek nadzorowanych » Rok 2009

Wystąpienie pokontrolne - Zespół Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich



Symbol: SKO.0913-26/09

                                                                        Tarnowskie Góry, dnia 20 listopada 2009 roku
SKO.0913-26/09


SZANOWNA PANI
Katarzyna Adach
Dyrektor Zespołu Szkół
Gastronomiczno-Hotelarskich
w Tarnowskich Górach

 


WYSTĄPIENIE POKONTROLNE


   Na podstawie § 14 ust. 1 - 3 załącznika nr 1 do zarządzenia nr 123/06 Starosty Powiatu Tarnogórskiego z dnia 14 grudnia 2006 roku w sprawie zasad, trybu i procedury przeprowadzania kontroli w Starostwie Powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych oraz nadzorowanych jednostkach sektora finansów publicznych, w związku z przeprowadzoną kontrolą w Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich, przesyłam Pani niniejsze wystąpienie pokontrolne.
   W wyniku kontroli przeprowadzonej przez pracownika Wydziału Kontroli Starostwa Powiatowego w temacie: "Prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej, udzielania zamówień publicznych, nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, udzielania urlopów oraz przyznawania pomocy zdrowotnej dla nauczycieli" stwierdzono, iż w okresie objętym kontrolą w kierowanej przez Panią jednostce wystąpiły nieprawidłowości polegające na:
1) sporządzeniu i zatwierdzeniu "Regulaminu wynagradzania dla pracowników niebędących nauczycielami w Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich", w którym brak jest minimalnych wymagań kwalifikacyjnych niezbędnych do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach oraz szczegółowych warunków wynagradzania, w tym określenia maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego, co niezgodne jest z art. 39 ust. 1 pkt 1, 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2008 r. nr 223 poz. 1458);
2) realizowaniu w okresie od 01.01.2009 roku do dnia 02.02.2009 roku zamówienia publicznego w przedmiocie zakupu energii elektrycznej, energii cieplnej przed zatwierdzeniem wniosku o przeprowadzenie postępowania o udzielenie przedmiotowych  zamówień, co niezgodne jest z pkt. 4 rozdziału I Regulaminu udzielania zamówień publicznych przez powiatowe jednostki organizacyjne (uchwała nr 171/820/2008 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 15 grudnia 2008 roku ze zm;
3) braku wyszczególnienia w zawieranych umowach o pracę z nauczycielami typów (rodzajów szkół w zespole), w którym pracuje nauczyciel co sprzeczne jest z art.14 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (j.t. Dz. U. z 2006 roku nr 97 poz. 674);
4) nawiązaniu stosunku pracy z pracownikiem, który nie przedstawił informacji  z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności, co jest niezgodne z art. 10 ust.8a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (j.t. Dz. U. z 2006 roku nr 97 poz. 674);
5) braku przeprowadzania instruktażu ogólnego oraz instruktażu stanowiskowego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, co sprzeczne jest z art. 2374 § 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (t.j Dz. U. z 1998 roku nr 21 poz.94) oraz z § 12. ust. 1 Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2004 roku nr 180 poz. 1860 z póź. zm.);
6) dopuszczeniu do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku, co niezgodne jest z art. 229 §4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (j.t. Dz. U. z 1998 roku nr 21 poz. 94 );
7) nie wydaniu dwóm pracownikom Zespołu Szkól Gastronomiczno-Hotelarskich świadectwa pracy w związku z wygaśnięciem stosunku pracy, co jest niezgodne z art. 97 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (j.t. Dz. U. z 1998 roku nr 21 poz.94 ) oraz z § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 roku w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz. U. z 1996 roku nr 60 poz. 282 z póź. zm.);
8) braku wskazania w świadectwie pracy liczby dni i godzin urlopu wypoczynkowego przysługującego pracownikowi w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy, wykorzystanego w naturze lub za który przysługuje ekwiwalent pieniężny, co sprzeczne jest z § 1 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 roku w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz. U. z 1996 roku nr 60 poz. 282 z póź. zm.) oraz ust. 4 pkt 1 Załącznika do ww. rozporządzenia;
9) sporządzeniu planu urlopów niezgodnie z art.163 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (j.t.  Dz. U. z 1998 roku nr 21 poz. 94), poprzez:
- objęcie planem części urlopu udzielonego pracownikom zgodnie z art.1672 Kodeksu pracy,
- nie objęcie planem całości przysługującego pracownikom wymiaru urlopu,
- braku ustalenia planu urlopów dla pracownika zatrudnionego i zwolnionego w 2009 roku;
10) nie udzielenie całości urlopu przysługującego za przepracowany okres jak również nie wypłacenie należnego ekwiwalentu za urlop w związku z rozwiązaniem  stosunku pracy, co niezgodne jest z art.1542 w związku z art. 1551 § 1 ust. 1 Kodeksu pracy;
11) przyznaniu pomocy zdrowotnej dla nauczycieli niezgodnie z uchwałą Nr XIV/154/2007 Rady Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 25 września 2007 roku w sprawie pomocy zdrowotnej dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej, określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy oraz warunków i sposobu ich przyznawania, jak również niezgodnie z Regulaminem gospodarowania funduszem zdrowotnym dla pracowników pedagogicznych Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich z dnia 04.12.2006 roku  poprzez:
- brak udokumentowania daty wpływu do Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich wniosków o przyznanie pomocy zdrowotnej dla nauczycieli, co niezgodne jest  z § 6 Regulaminu gospodarowania funduszem zdrowotnym dla pracowników pedagogicznych Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich,
- udzielenie pomocy zdrowotnej w celu zakupu okularów ochronnych do pracy przy monitorach ekranowych, co narusza §2 ust. 2 przepisów uchwały Nr XIV/154/2007 Rady Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 25 września 2007.
   W związku z kontrolą, której wyniki zostały przedstawione w protokole kontroli znak akt: SKO.0913-26/09, zobowiązuję do:
1) określenia w "Regulaminie wynagradzania dla pracowników niebędących nauczycielami w Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich" minimalnych wymagań kwalifikacyjnych niezbędnych do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach oraz szczegółowych warunków wynagradzania, w tym określenia maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego mając na uwadze przepisy art. 39 ust. 1 pkt 1 i 2 (Dz. U. z 2008 r. nr 223 poz. 1458);
2) realizowaniu zamówienia publicznego, o wartości szacunkowej przekraczającej 14000,00 Euro - wyłącznie, po zatwierdzeniu przez Zarząd Powiatu w Tarnowskich Górach wniosku o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z pkt. 4 rozdziału I Regulaminu udzielania zamówień publicznych przez powiatowe jednostki organizacyjne (uchwała nr 211/1056/2009 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 29 czerwca 2009 roku);
3) wyszczególnianiu w zawieranych umowach o pracę z nauczycielami typów (rodzajów szkół w zespole), w którym pracuje nauczyciel zgodnie z art.14 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (j.t. Dz. U. z 2006 roku nr 97 poz. 674);
4) nawiązywaniu stosunku pracy z nauczycielami po przedstawieniu przez nich informacji  z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności, zgodnie z art. 10 ust. 8a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (j.t. Dz. U. z 2006 roku nr 97 poz. 674);
5) przeprowadzaniu instruktażu ogólnego oraz instruktażu stanowiskowego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, zgodnie z art. 2374 § 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (j.t. Dz. U. z 1998 roku nr 21 poz.94) oraz z § 12. ust. 1 Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2004 roku nr 180 poz. 1860 z póź. zm.);
6) dopuszczaniu do pracy pracownika wyłącznie z aktualnym orzeczeniem lekarskim stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku, zgodnie z art. 229 §4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (j.t. Dz. U. z 1998 roku nr 21 poz. 94);
7) wydawaniu świadectw pracy zgodnie z art. 97 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (j.t. Dz. U. z 1998 roku nr 21 poz.94) oraz z § 2 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 roku w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz. U. z 1996 roku nr 60 poz. 282 z póź. zm.), tj. w dniu w którym następuje wygaśnięcie lub rozwiązanie stosunku pracy, lub gdy wydanie świadectwa pracy pracownikowi nie jest możliwe, nie później niż  w ciągu 7 dni od dnia ustania stosunku pracy przesyłaniu świadectwa pracy pracownikowi;
8) skorygowaniu świadectwa pracy wystawionego ....................................poprzez wskazanie w świadectwie pracy  liczby dni i godzin urlopu wypoczynkowego przysługującego pracownikowi w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy, wykorzystanego w naturze lub za który przysługiwał ekwiwalent pieniężny, zgodnie z § 1 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 roku w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania prostowania (Dz. U. z 1996 roku nr 60 poz. 282 z póź. zm.) oraz z ust.4 pkt 1 Załącznika do ww. rozporządzenia;
9) sporządzaniu planu urlopów zgodnie z art.163 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (j.t. Dz. U. z 1998 roku nr 21 poz. 94), a zwłaszcza do ujmowania w nim całości przysługującego pracownikom wymiaru urlopu, z wyjątkiem części urlopu udzielanego zgodnie z art. 167² Kodeksu pracy oraz ustalania planu urlopów dla wszystkich zatrudnionych pracowników;
10) proporcjonalnego wyliczania i udzielania przysługującego urlopu pracownikom lub wypłacania ekwiwalentu z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy (j.t. Dz. U. Z 1998 roku nr 21 poz. 94);
11) przyznawania pomocy zdrowotnej dla nauczycieli na warunkach określonych w  §2 ust. 2  uchwały Nr XIV/154/2007 Rady Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 25 września 2007 roku w sprawie pomocy zdrowotnej dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej, określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy oraz warunków i sposobu ich przyznawania, jak również dokumentowania daty wpływu do ZSG-H wniosków o przyznanie zasiłku pieniężnego zgodnie z  § 6 Regulaminu gospodarowania funduszem zdrowotnym dla pracowników pedagogicznych Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich.
   Jednocześnie oczekuję od Pani  w terminie 14 dni od daty doręczenia niniejszego wystąpienia pokontrolnego, informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o przyczynach nie podjęcia takich działań.

 

 

 

 

Dokument sporządzony w Wydziale Kontroli (2009-11-20)
Autoryzacja: Starosta Powiatu Tarnogórskiego Józef Korpak


Osoba wprowadzająca dokument: Bogdan Droś

Data dokumentu: 2009-11-20

Data wprowadzenia: 2009-11-25

Wyświetleń: 1813

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Bogdan Droś, dnia: 2009-11-25

« POWRÓT

WYDRUK